بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
سایت اینترنتی گلزارنور

برای دستیابی به زیارتنامه و صلوات خاصه امام حسن مجتبی علیه السلام+ صوت و متن اینجا کلیک کنید
هفتاد حدیث ناب از امام حسن مجتبی علیه السلام
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
امام حسن مجتبى عليه السلام فرمودند:
۱-ما تَشاوَرَ قَومٌ إلاّ هُدُوا إلى رُشدِهِم ؛
هيچ قومى با يكديگر مشورت نكردند مگر آن كه به راه پيشرفت خود رهنمون شدند.
(تحف العقول ، ص ۲۳۳٫)
امام حسن عليه السلام
2-إنَّ الَّذي يُؤتى إلَىَّ ، سَمٌّ يُدَسُّ إلَىَّ فَاُقتَلُ بِهِ ولكِن لايَومَ كَيَومِكَ يا أباعَبدِاللّه ِ ؛
آنچه به من مى رسد، زهرى است كه با دسيسه به كامم ريخته مى شود، امّا اى ابا عبد اللّه هيچ روزى مانند روز [مصيبت] تو نيست.
(الأمالى، صدوق ، ص ۱۷۷٫)
3-لاتُعاجِلِ الذَّنبَ بِالعُقُوبَةِ واجْعَلْ بَينَهُما لِلاِعتِذارِ طَريقا ؛
در مجازات خطا كار شتاب مكن و ميان خطا ومجازات، راهى براى عذرخواهى قرار ده
(بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۱۱۳٫)
4-صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن يُصاحِبوكَ بِهِ ؛
با مردم به گونه اى رفتار كن كه دوست دارى با تو آن گونه رفتار كنند
. أعلام الدّين ، ص ۲۹۷
۵-إنَّ أَحسَنَ الحَسَنِ الخُلُقُ الحَسَنِ ؛
نيكوترين نيكو ، خُلق نيكو است.
). (الخصال ، ص ۲۹
6-مَن عَبَدَ اللّه َ عَبَّدَ اللّه ُ لَهُ كُلَّ شَى ءٍ ؛
هر كس خدا را بندگى كند ، خداوند همه چيز را بنده او گرداند.
تنبيه الخواطر ، ج ۲ ، ص ۱۰۸
7-اللُّؤمُ أن لاتَشكُرَ النِّعمَةَ ؛
پستى آن است كه نعمت را سپاس نگويى.
. تحف العقول ، ص ۲۳۳
۸-كَفاكَ مِن لِسانِكَ أوضَحَ لَكَ سَبيلَ رُشدِكَ مِن غَيِّكَ ؛
همين مقدار بهره بردارى از زبانت برايت بس كه راه هدايت را از گمراهى برايت آشكار مى كند.
(بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۱۱۴٫)
۱۰-ولَعَمري إنّا لأَعلامُ الهُدى و مَنارُ التُّقى ؛
به جانم قسم كه ما پرچم هاى هدايت و نشانه هاى روشن پرهيزگارى هستيم.
). (تحف العقول ، ص ۲۳۳

11-مَن تَذَكَّرَ بُعدَ السَّفَرِ اعتَدَّ ؛
هر كه دورى [راه] سفر را به ياد آورد ، آماده خواهد شد.
(همان ، ص ۲۳۶٫)
12-المِزاحُ يَأكُلُ الهَيبَةَ ؛
شوخى هيبت را مى بَرد.
بحار الأنوار ، ج ۷۸، ص ۱۱۳٫
13-إنَّ مُعاوِيَةَ نازَعَني حَقّا هُوَ لي فَتَرَكتُهُ لِصَلاحِ الاُمَّةِ و حَقنِ دِمائِهِم ؛
معاويه در حقى كه از آنِ من بود با من ستيز كرد و من براى صلاح امّت و جلوگيرى از ريختن خونشان آن را واگذاردم.
بحار الأنوار ، ج ۴۴ ، ص ۳۰
14-ما أنَا بِمُذِلِّ المُؤمِنينَ ولكِنّي مُعِزُّ المُؤمِنينَ ، إنّى لَمّا رَأَيتُكُم لَيسَ بِكُم عَلَيهِم قُوَّةٌ سَلَّمتُ الأمرَ لأِبقى أنا و أنتُم بَينَ أظهُرِهِم ، كَما عابَ العالِمُ السَّفينَةَ لِتَبقى لأِصحابِها و كَذلِكَ نَفسِي و أنتُم لِنَبقى بَينَهُم ؛
من نه خواركننده مؤمنان ، بلكه عزّت بخش آنانم . وقتى ديدم شما در برابر دشمن قدرتى نداريد ، كار را به او واگذاشتم تا من و شما در ميان آنان باشيم . همچنان كه آن فرزانه [خضر] كشتى را سوراخ كرد تا براى صاحبانش باقى بماند ، و اين چنين است حكايت من و شما تا در ميان آنها باقى بمانيم.
ميزان الحكمه ، ح ۱۰۵۱
15-إنَّ اللّه َ جَعَلَ شَهرَ رَمضانَ مِضمارا لِخَلقِهِ فَيستَبِقونَ فيهِ بِطاعَتِهِ إلى مَرضاتِهِ ؛
خداوند ماه رمضان را ميدان مسابقه اى براى آفريدگان خود قرار داده تا با طاعتش براى خشنودى او از يكديگر پيشى گيرند.
تحف العقول ، ص ۲۳۶
16-أحسِن جِوارَ مَن جاوَرَكَ تَكُن مُسلِماً؛
با همسايه ات به نيكى همسايگى كن تا مسلمان باشى.
(بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۲٫)
۱۷- القَريبُ مَن قَرَّبَتهُ المَوَدَّةُ وان بَعُدَ نَسَبُهُ؛
خويشاوند كسى است كه دوستى سبب خويشاوندى او است، اگرچه نسبش دور باشد.
(تحف العقول، ص ۱۶۸٫)
18-مَنِ اتَّكَلَ عَلى حُسنِ الاِختيارِ مِنَ اللّه ِ لَهُ لَم يَتَمَنَّ أنَّهُ في غَيرِ الحالِ الَّتِي اخْتارَهَا اللّه ُ؛
هر كه به حُسن اختيار خدا براى او اعتماد كند، آرزو نمى كند كه در حالتى جز آنچه خدا برايش اختيار كرده است، باشد.
(تحف العقول، ص ۱۶۹٫)
19-لايَغُشُّ العاقِلُ مَنِ استَنصَحَهُ؛
خردمند به كسى كه از او نصيحت مى خواهد، خيانت نمى كند.
(همان، ص ۱۲۰٫)
20-عليكم بِالفِكرِ، فَإنَّهُ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ ومَفاتيحُ أبوابِ الحِكمَةِ؛
بر شما باد به تفكّر، كه تفكّر مايه حيات قلب شخص بصير و كليد درِ حكمت است.
إعلام الدين، ص ۲۹۷٫

21-لامُرُوَّةَ لِمَن لاهِمَّةَ لَهُ؛
بى همّت را مردانگى نباشد.
(بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۴۱۷٫)
22-تَمامُ الصَّنِيَعةِ خَيرٌ مِن ابتِدائِها؛
تمام كردن احسان از آغاز كردن آن بهتر است.
(همان، ج ۷۸، ص ۱۱۱٫)
23-ما تَشاوَرَ قَومٌ إلاّ هُدُوا إلى رُشدِهِم ؛
هيچ گروهى با هم مشورت نكردند ، مگر آن كه به راه پيشرفت خود رهنمون شدند.
). (تحف العقول ، ص ۲۳۳
24-اَلإخاءُ الوَفاءُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخاءِ ؛
نشانه برادرى ، وفادارى در سختى و آسايش است.
بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۱۱۴
25-مَن عَدَّدَ نِعَمَهُ ، مَحَقَ كَرَمَهُ ؛
هر كس احسان هاى خود را برشمرد ، بخشندگى خود را تباه كرده است.
همان ، ج ۷۴ ، ص ۴۱۷
26-اَلمَعروفُ مالَم يَتَقَدَّمهُ مَطَلٌ و لَم يَتبَعهُ مَنٌّ ؛
احسان آن است كه تأخيرى در پيش و منّتى در پس نداشته باشد.
). (همان ، ج ۷۸ ، ص ۱۱۵
27-إذا سَمِعتَ أحَدا يَتَناوَلُ أعراضَ النّاسِ فَاجتَهِد أن لايَعرِفَكَ ؛
هر گاه شنيدى شخصى آبروى مردم را مى ريزد ، بكوش تا تو را نشناسد.
همان ، ج ۷۴ ، ص ۱۹۸
درروز بعداز شهادت امیرالمؤمنین ع خطبه خواند و فرمود:
28-لَقَد فارَقَكُم رَجُلٌ بِالأمسِ لم يَسبِقهُ الأوَّلونَ و لايُدرِكُهُ الآخِرونَ ؛
ديروز مردى شما را ترك كرد كه پيشينيان بر او پيشى نگرفتند و پسينيان به او نمى رسند.
إحقاق الحق ، ج ۱۱ ، ص ۱۸۳
29-كانَ رَسولُ اللّه صلي الله عليه و آله فَخْما مُفَخَّما… يَتَـكَلَّمُ بِجَوامِعِ الكَلِمِفَصْلاً لا فُضولَ فيهِ و لا تَقصيرَ. دمثا، لَيْسَ بِالجافى و لا بِالْمَهينِ تَعظُمُ عِنْدَهُالنِّعْمَةُ و اِنْ دَقَّت لا يَذُمُّ مِنها شَيئا غَيْرَ اَنَّهُ كانَ لا يَذُمُّ ذَواقا و لا يَمدَحُهُ و لا تُغضِبُهُالدُّنْيا و ما كانَ لَها، فَاِذا تُعوطىَ الحَقّ لَم يَعْرِفهُ اَحَدٌ، و لَم يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَى ءٌ حَتّىيَنتَصِرَ لَهُ… ؛
رسول اكرم صلي الله عليه و آله (در نظرها) با شكوه و بزرگوار بودند… سخنانى كوتاه، جامع و بى چونو چرا مى گفتند بدون كم و زياد، نرم خو و مهربان بودند، در حق كسى ظلم نمى كردند،كسى را خوار نمى شمردند، نعمت را اگر چه كم بود، بزرگ مى دانستند و چيزى از آن رانكوهش نمى كردند، از مزه غذا نه بد مى گفتند و نه تعريف مى كردند، دنيا و آنچه به آنمرتبط است ايشان را خشمگين نمى ساخت و هرگاه حقى ضايع مى شد، احدى راملاحظه نمى كردند و چيزى باعث رفع خشمشان نمى شد، تا آن كه حق را حاكم سازند.
(عيون اخبار الرضا، ج ۲، ص 283.)
30-لَيْسَتِ العِفَّةُ بِدافِعَةٍ رِزْقا وَ لاَ الْحِرْصُ بِجالِبٍ فَضْلاً فَاِنَّ الرِّزْقَمَقْسومٌ وَ اسْتِعْمالُ الْحِرْصِ اسْتِعْمالُ الْمَآثِمِ؛
نه پاكدامنى، روزى را از انسان دور مى كند و نه حرص، روزى زياد مى آورد؛ چونروزى قسمت شده است و حرص زدن باعث مبتلا شدن به گناهان مى شود.
(تحف العقول، ص ۲۳۴٫)

31-زَوِّجْها مِنْ رَجُلٍ تَقىٍّ فَاِنَّهُ اِنْ اَحَبَّها اَكْرَمَها وَ اِنْ اَبْغَضَهالَمْ يَظْلِمْها؛
دخترت را به ازدواج مردى با تقوا درآور، زيرا اگر دخترت را دوست داشته باشد،گرامى اش مى دارد و اگر دوستش نداشته باشد به او ظلم نمى كند.
مكارم الاخلاق، ص ۲۰۴
32-اَلنّاسُ اَرْبَعَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ لَهُ خُلقٌ وَ لا خَلاقَ لَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَهُخَلاقٌ وَ لا خُلقَ لَهُ، قَدْ ذَهَبَ الرّابِـعُ وَ هُوَ الَّذى لا خَلاقَ وَ لا خُلقَ لَهُ وَ ذلِكَ شَرُّ النّاسِوَ مِنْهُمْ مَنْ لَهُ خُلقٌ وَ خَلاقٌ فَذلِكَ خَيْرُ النّاسِ؛
مردم چهار دسته اند: دسته اى از آنها اخلاق دارند، امّا بهره اى (از دنيا) ندارند.دسته اى بهره مندند، اما اخلاق ندارند. دسته اى نه بهره اى (از دنيا) و نه اخلاق دارند كهاينها بدترين مردم اند. و دسته اى كه هم اخلاق دارند و هم (از دنيا) بهره مندند كه اينان،بهترين مردم اند.
(بحارالأنوار، ج ۷۰، ص ۱۰، ح ۸٫)
۳۳-لَوْ اَنَّ النّاسَ سَمِعوا قَوْلَ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ وَ رَسولِهِ لاََعْطَتْهُمُ السَّماءُقَطْرَها وَ الاَْرْضُ بَرَكَـتَها وَ لَمَا اخْتَلَفَ فى هذِهِ الاُْمَّةِ سَيْفانِ وَ لاََكَلوها خَضْراءَخَضِرَةً اِلى يَوْمِ القيامَةِ؛
اگر مردم سخن خدا و پيامبرش را مى شنيدند، آسمان بارانش را و زمين بركتش را بهآنان مى بخشيد و هرگز در اين امّت، اختلاف و زدوخورد پيش نمى آمد و همه از نعمت سر سبز دنيا تا روز قيامت، برخوردار مى شدند.
(امالى طوسى، ص ۵۶۶، ح ۱۱۷۴٫)
34-قيلَ : فَمَا الدَّنِيَّةُ؟:
قالَ : النَّظَرُ فِي اليَسيرِ ومَنعُ الحَقيرِ؛
پرسيدند : فرومايگى چيست؟
فرمود : خُرده بينى و دريغ كردن اندك.
تحف العقول
۳۵- قيلَ : فَمَا الشُّحُّ؟
پرسيدند : بخل چيست؟
قالَ : أن تَرى ما في يَدَيكَ شَرَفاً وما أنفَقتَهُ تَلَفاً؛
فرمود : آنچه را در دست خود ببينى [و نگهدارى] ، مايه شرف پندارى و آنچه را انفاق كنى ، از دست رفته بدانى.
تحف العقول
36-قالَ : شَرَهُ النَّفسِ إلى كُلِّ شَيءِ؛
پرسيدند : نيازمندى چيست؟
فرمود : آزمندى نفس به هر چيز.
37-ما تَشَاوَرَ قَومٌ إلاّ هُدُوا إلى رُشدِهِم؛
هيچ مردمى با هم مشورت نمى كنند ، مگر آن كه به راه پيشرفتِ خويش رهنمون خواهند شد.
تحف العقول
38-اَللَّومُ أن لاتَشكُرَ النِّعمَةَ؛
فرومايگى اين است كه سپاسِ نعمت نگزارى.
تحف العقول
39-اَلقَريبُ مَن قَرَّبَتهُ ، المَوَدَّةُ وإن بَعُدَ نَسَبُهُ ، والبَعيدُ مَن باعَدَتهُ المَوَدَّةُ وإن قَرُبَ نَسَبُهُ؛
خويشاوند ، كسى است كه دوستى ، او را به آدمى نزديك ساخته ، گرچه نژاد (و تبار) او دور باشد و بيگانه كسى است كه از ديدگاه دوستى دور است ، هر چند تبار (و نژاد) او نزديك باشد.
تحف العقول
40-مَنِ اتَّكَلَ عَلى حُسنِ الاِختِيارِ مِنَ اللّه ِ لَهُ لَم يَتَمَنَّ أنَّهُ في غَيرِ الحالِ الَّتِياختارَهَا اللّه ُ لَهُ؛
هر كه بر نيكْ گزينىِ خداوند پشتْ گرم باشد ، آرزو نمى كند در وضعى جز آن كه خدا برايش اختيار فرموده ، قرار گيرد.
تحف العقول

۴۱-لَمّا نَزَلَت آيَةُ التَّطهيرِ جَمَعَنا رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله في كِساءٍ لاُِمِّ سَلَمَةَ خَيبَرِيٍّ، ثُمَّ قالَ: اللّهُمَّ هؤُلاءِ أهلُ بَيتي وعِترَتي، فَأَذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهِّرهُم تَطهيرًا
چون آيه تطهير نازل شدپيامبر خدا صلي الله عليه و آله ما را در عبايى خيبرى كه از آنِ امّ سلمه بود گرد آورد و فرمود: بار خدايا! اينان اهل بيت و عترت من هستند، پس هر گونه پليدى را از آنها دور كن و كاملاً پاكشان گردان.
المناقب لابن المغازليّ : ۳۰۲ / ۳۴۶ ، أمالي الطوسيّ : ۵۵۹ / ۱۱۷۳ ، وراجع مجمع البيان : ۸ / ۵۶۰ كلّها عن زاذان
۴۲-حُسْنُ السُؤالِ نِصْفُ الْعِلْمِ وَمُداراةُ الناسِ نِصْفُ العَقْلِ وَالقْصُدُ فِی المَعیشَةِ نِصْفُ المَؤُونَةِ
پرسش صحیح و نیکو، نیمی از دانش را به فرد مورد سؤال خواهد داد.
سازش و مدارا نمودن با مردم نیمی از تدبیر و اندیشه انسانی است.
میانه روی و مراعات اقتصاد در زندگی، نیمی از مخارج انسان را می کاهد.
کشف الغمة / ترجمه زواره ای ؛ ج ۲ , ص ۱۵۲
43-رُوِيَ أنَّهُ مَرَّ الحَسَنُ بنُ عَلِيٍّ عليهماالسلام:
عَلى فُقَراءَ وقَد وَضَعوا كُسَيراتٍ عَلَى الأَرضِ وهُم قُعودٌ يَلتَقِطونَها ويَأكُلونَها ، فَقالوا لَهُ : هَلُمَّ يَا بنَ بِنتِ رَسولِ اللّه ِ إلَى الغَداءِ . قالَ : فَنَزَلَ وقالَ : إنَّ اللّه َ لا يُحِبُّ المُستَكبِرينَ ، وجَعَلَ يَأكُلُ مَعَهُم حَتَّى اكتَفَوا وَالزّادُ عَلى حالِهِ بِبَرَكَتِهِ ، ثُمَّ دَعاهُم إلى ضِيافَتِهِ وأطعَمَهُم وكَساهُم
روايت شده كه حسن بن على عليه السلام :
بر گروهى از فقرا گذشت كه تكّه نانهايى بر زمين نهاده و گرد يكديگر نشسته بودند و از آن بر مى داشتند و مى خوردند. اين جماعت به امام عليه السلام گفتند: اى پسر دختر رسول خدا! بفرماييد. راوى مى گويد: حضرت عليه السلام فرود آمد و فرمود: خداوند مستكبران را دوست ندارد و همراه آنان به خوردن نشست تا از خوردن دست كشيدند و اين در حالى بود كه به بركت وجود امام عليه السلام ، چيزى از نانها كم نشده بود. امام عليه السلام سپس آنها را به مهمانى دعوت كرد و اطعامشان نمود و جامه شان بخشيد.
المناقب لابن شهرآشوب : ۴ / ۲۳
44- حُسْنُ السُؤالِ نِصْفُ الْعِلْمِ وَمُداراةُ الناسِ نِصْفُ العَقْلِ وَالقْصُدُ فِی المَعیشَةِ نِصْفُ المَؤُونَةِ
پرسش صحیح و نیکو، نیمی از دانش را به فرد مورد سؤال خواهد داد.
سازش و مدارا نمودن با مردم نیمی از تدبیر و اندیشه انسانی است.
میانه روی و مراعات اقتصاد در زندگی، نیمی از مخارج انسان را می کاهد.
کشف الغمة / ترجمه زواره ای ؛ ج ۲ , ص
مَن عَرَفَ اللّه َ أحَبَّهُ ۴۵-
هركه خدا را بشناسد ، او را دوست خواهد داشت.
تنبيه الخواطر : ۱ / ۵۲
46-تُجهَلُ النِّعَمُ ما أقامَت ، فإذاوَلَّت عُرِفَت
نعمت ها تا هستند ناشناخته اندو همين كه رفتند [قدرشان ]شناخته مى شوند.
بحار الأنوار : ۷۸ / ۱۱۵ / ۱۲
۴۷-لَمّا قالَ لَهُ رجُلٌ : ما بالُنانكرَهُ الموتَ ولا نُحبُّهُ؟ ـ : لِأنّكُم أخرَبتُم آخِرَتَكُم ، وعَمّرتُم دُنياكُم ، وأنتُم تَكرَهونَ النُّقلَةَ مِن العُمرانِ إلَى الخَرابِ
در جواب مردى كه به او عرض كرد : چرا مرگ را ناخوش داريم و آن را دوست نداريم؟ ـ فرمود : زيرا شما آخرت خود را ويران و دنيايتان را آباد كرده ايد و دوست نداريد از آبادانى به ويرانه منتقل شويد.
معاني الأخبار : ۳۹۰/۲۹
۴۸-لَمّا سُئلَ عَنِ المُروءَةِ ـ : حِفظُ الدِّينِ ، وإعزازُ النّفسِ ، ولِينُ الكَنَفِ ، وتَعَهُّدُ الصَّنيعَةِ ، وأداءُ الحُقوقِ ، والتَّحَبُّبُ إلَى النّاسِ
در پاسخ به سؤال از مردانگى ـ فرمود: حفظ دين و عزّت نفس و نرمش و مداومت بر نيكى و احسان و گزاردن حقوق و دوستى نمودن با مردم است.
تحف العقول : ۲۲۵
أمّا الكَرَمُ فالتَّبرُّعُ بالمَعروفِ والإعطاءُ قَبلَ السُّؤالِ ۴۹-
بزرگوارى، احسان كردن داوطلبانه است و دَهِش پيش از خواهش.
بحار الأنوار : ۴۴/۸۹/۲
50-إلهي ، أطَعتُكَ ـ ولَكَ المِنَّةُ عَلَيَّ ـ في أحَبِّ الأَشياءِإلَيكَ؛ الإِيمانِ بِكَ وَالتَّصديقِ بِرَسولِكَ، ولَم أعصِكَ فيأبغَضِ الأَشياءِ إلَيكَ؛ الشِّركِ بِكَ وَالتَّكذيبِ بِرَسولِكَ، فَاغفِر لي مابَينَهُما يا أرحَمَ الرّاحِمينَ
امام حسن عليه السلام ـ در دعايش :
بارالها ! در مورد محبوب ترين چيزها در نزدت ـ يعنى ايمان به تو و تصديق به پيامبرت ـ ، تو را فرمان بردم ، گرچه در آن نيز تو بر من منّت دارى ؛ و در مورد دشمن ترين چيزها در نزدت ـ يعنى شرك ورزيدن به تو و تكذيب پيامبرت ـ تو را نافرمانى نكردم . پس اى مهربان ترين مهربانان ! آنچه را ميان اين دو است ، بر من ببخش.
مُهج الدعوات : ۱۸۲ ، بحار الأنوار : ۹۴ / ۱۹۰ / ۳ نقلاً عن الكتاب العتيق الغروي

۵۱-المؤمنُ لا يَلهو حتّى يَغفُلَ ،فإذا تَفَكّرَ حَزِنَ
مؤمن ، سرگرمى نمى كند تا در نتيجه غافل گردد. پس چون [لحظه اى در كار خود] بينديشد اندوهگين شود.
تنبيه الخواطر : ۱/۵۲
52-لا يَنبغي لِمَن عَرَفَ عَظَمَةَ اللّه ِأن يَتَعاظَمَ ، فإنّ رِفعَةَ الذينَ يَعلَمونَ عَظَمَةَ اللّه ِ أن يَتَواضَعُوا ، و (عِزَّ) الذينَ يَعرِفُونَ ما جَلالُ اللّه ِ أن يَتَذَلَّلُوا (لَهُ)
سزاوار نيست كسى كه بزرگى خدارا مى شناسد، خود بزرگ بين باشد؛ زيرا بزرگى كسانى كه عظمت خدا را مى دانند، در اين است كه افتادگى كنند و عزّت كسانى كه جلال و شكوه خدا را مى شناسند، در اين است كه [در برابر او ]خوارى نمايند.
بحار الأنوار : ۷۸/۱۰۴/۳
اُوصيكُم بتَقوَى اللّه ِ وإدامَةِ التَّفَكُّرِ ؛فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ واُمُّهُ ۵۳-
شما را به تقواى الهى و انديشيدنِ هميشگى سفارش مى كنم؛ زيرا كه انديشيدن پدر و مادر همه خوبيهاست.
تنبيه الخواطر : ۱/۵۲
54-فی قول الله- عزّوجلّ: بسم الله الرحمن الرحیم
فَقالَ: اللهُ هُوَ الَّذِی یتَأَلَّهُ إِلَیهِ عِنْدَ الْحَوائِجِ وَالشَّدائِدِ کلُّ مَخْلُوق عِنْدَ انْقِطاعِ الرَّجاءِ مِنْ کلِّ مَنْ دُونَهُ وَتُقَطَّعُ الأسْبابَ مِنْ جَمیعِ مَنْ سِواهُ تَقُولُ بِسْمِ اللهِ أَی أَسْتَعینُ عَلی أُمُورِی کلِّها بِاللهِ الَّذِی لا تُحقُّ الْعِبادَةُ إلّا لَهُ، المُغیثُ إذا اسْتُغیثَ وَالمُجیبُ إذا دَعی
امام مجتبی- عليه السلام – با تفسیر «بسلمه» راه فطرت (که یکی از قویترین برهان های خداشناسی است) را بیان می کند، آن حضرت فرمود:
خداوند متعال وجودی است که همه موجودات در نیازمندی و سختیها به او پناه می برند، بویژه هنگامی که امید از غیر او قطع گردد و همه وسائط و اسباب را ناچیز ببیند. یعنی فطرت خداشناسی، انسان را در تنگناها به سوی واجب الوجود هدایت می کند این که می گویی: «بسم الله. . »؛ یعنی یاری و کمک می خواهم در همه کارهایم از خداوندی که عبادت (خضوع و کرنش) برای غیرش سزاوار نیست، او فریادرسی است که به هنگام دادخواهی دستگیری می نماید، و اگر کسی بخواندش پاسخ می گوید.
بحار الأنوار ؛ ج ۳ , ص ۴۱
55-قیل للحسن بن علی علیهماالسلام: إنَّ أباذر یقول: الفَقْرُ أَحَبُّ إِلَی مِنَ الغِنی وَالسُقْمُ أَحَبُّ إِلَی مِنَ الصِحَّةِ
فَقالَ: رَحِمَ اللهُ أَباذَرَ، أَمّا أَنَا أَقُولُ: مَنِ اتَّکلَ عَلی حُسْنِ اخْتِیارِ اللهِ لَمْ یتَمَنَّ أَنَّهُ فِی غَیرِ الْحالَةِ الَّتِی اخْتارَ اللهُ لَهُ، وَهَذا حَدُّ الوُقُوفِ عَلی الرِضا بِما تَصَرَّفَ بِهِ الْقَضاءُ
به امام مجتبی- عليه السلام – گفته شد، که اباذر- ره- می گفت: فقر و تنگدستی را از بی نیازی، و بیماری را از تندرستی و سلامتی بیشتر دوست دارم.
حضرت فرمود: خداوند ابوذر را رحمت کند امّا من می گویم: آن کس که بر حسن اختیار خداوند اعتماد کند، چیزی را نمی طلبد که جز خداوند برایش انتخاب کرده باشد. و این است معنای خشنودی در برابر حکم خداوند- سبحان.–
مجموعة ورّام ؛ ج ۲ , ص ۱۵
56-فی وصف القرآن المجید
إنَّ هَذَا القُرآنَ فِیهِ مَصابِیحُ النُورِ، وَشِفاءُ الصُّدُورِ، فَلْیجَلْ جالٌ بِضَوئِهِ وَلَیلجم الصفة قَلبه، فَإِنَّ التَّفْکیرَ حَیاةُ القَلْبِ البَصیرِ، کما یمْشی المُسْتَنِیرُ فِی الظُّلُماتِ بِالنُّورِ
امام حسن مجتبی علیه السلام در توصیف و شرح حال قرآن مجید فرمود:
در این قرآن است چراغهای درخشنده هدایت و شفای دلها و قلب ها، پس باید دلها را با فروغ تابناکش روشن ساخت و با گوش فرادادن به فرامینش قلب را، که مرکز فرماندهی بدن است، در اختیارش گذاشت؛ زیرا به وسیله اندیشیدن، قلب زندگی روشن خود را می یابد، همان طوری که رهروان در پرتو نور از تاریکیها گذر می کنند و می رهند.
كشف الغمة ؛ ج ۱ , ص ۵۷۳
57-ما بَقِی فِی الدُنْیا بَقِیةٌ غَیرَ هَذَا القُرآنِ فَاتَّخِذُوهُ إماماً یدُلُّکمْ عَلی هُداکمْ، وَإنَّ أَحَقَّ الناسِ بِالقُرآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَإنْ لَمْ یحْفَظْهُ وَأَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ یعْمَلْ بِهِ وَإنْ کانَ یقْرَأُهُ
تنها چیزی که در این دنیای فانی و زوال پذیر باقی می ماند قرآن است، پس قرآن را پیشوا و امام خود قرار دهید، تا به راه راست و مستقیم هدایت شوید.
همانا بیشترین حق را کسی به قرآن دارد که بدان عمل کند، گرچه بظاهر آن را حفظ نکرده باشد و دورترین افراد از قرآن کسانی هستند که به دستورات آن عمل نکنند گرچه حافظ و قاری اش باشند.
إرشاد القلوب ؛ ج ۱ , ص ۷۹
58-أَیهَا النّاسُ اعْقِلُوا عَنْ رَبِّکمْ، إنَّ اللهَ- عَزَّوَجَلَّ- اصْطَفی آدَمَ وَنُوحاً وآلَ إبراهیمَ وَآلَ عِمْرانَ عَلَی العالَمینَ، ذُرِّیةً بَعْضُها مِنْ بَعْض وَاللهُ سَمیعٌ عَلیمٌ، فَنَحْنُ الذُرِّیةُ مِنْ آدَمَ وَالأُسْرَةُ مِنْ نُوح، وَالصَّفْوَةُ مِنْ إبراهیمَ، وَالسُّلالَةُ مِنْ إسماعیلَ وَآلُ مُحَمَّد نحْنُ، فیکمْ کالسَماءِ المَرْفُوعَةِ وَالأرْضِ المَدْحُوَّةِ وَالشَمْسُ الضاحِیةِ وَکالشَجَرَةِ الزَّیتُونَةِ، لا شَرْقِیةٌ وَلا غَربیةٌ الَّتی زَیتُها النَبِی- صلّی الله علیه وآله وسلّم- وَعَلِی فَرْعُها، وَنَحْنُ وَاللهِ ثَمَرَةُ تِلْک الشَجَرَةِ، فَمَنْ تَعَلَّقَ بِغُصْن مِنْ أَغْصانِها نَجَی وَمَنْ تَخَلَّفَ عَنْها فَإلَی النّارِ هَوی.
ای مردم علم و معرفت را از پروردگار خود بیاموزید. همانا خداوند بزرگ آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را برای جهانیان، به پیامبری برگزید، آنان دودمانی بودند که (پاکی، تقوا، و فضیلت را) بعضی از بعض دیگر گرفته بودند. خداوند (از کوششهای آنان در راه رسالت) شنوا و داناست.
مردم! ما اهل بیت از فرزندان آدم و دودمان نوح و فرزندان برگزیده ابراهیم و تبار اسماعیلیم، ما آل محمد، در میان شما همانند آسمان بلند و همچون زمین گسترده و مثل خورشید پر فروغیم. همانند درخت زیتونیم که نه به شرق مایل است نه به غرب. درختی که ریشه اش رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم است و شاخه اش علی بن ابی طالب علیه السلام سوگند به خدا ما اهل بیت میوه آن درختیم، پس هر کس به یکی از شاخه های آن چنگ زند نجات پیدا می کند (سعادتمند است) و هر کس از آن جدا شود جایگاهش آتش است.
العدد القویة ؛ ج ۱ , ص ۳۱
59-بعد از رحلت رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم امام حسن مجتبی علیه السلام در دوران کودکیش روزی بر منبر بالا رفت، حمد و ثنای الهی بجا آورد، سپس رو به مردم کرده، فرمود:
أَیهَا الناسُ سِمَعْتُ جَدِّی رَسُولَ اللهِ- صلّی الله علیه وآله وسلّم- یقُولُ: أَنا مَدِینَةُ العِلْمِ، وَعَلِی بابُها، وَهَلْ یدْخُلُ المَدینةَ إلّا مِنْ بابِها
ای مردم شنیده ام از جدّم پیامبر خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم که می فرمود: من شهر علم و دانش و فضیلتم و علی درب ورودی آن شهر است و کسی که می خواهد به شهری داخل شود از غیر درب ورودی وارد نخواهد شد.
این کلمات کوتاه و پر محتوا را گفت و از منبر پایین آمد، پدرش علی بن ابی طالب علیه السلام او را در بغل گرفت و به سینه چسبانید و مورد تفقد قرار داد.
پس دسترسی به علم و فضائل رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم ممکن نیست مگر از طریق امیر المؤمنین- علیه السلام – که او واسطه این فیض بزرگ است.
بحار الأنوار ؛ ج ۴۰ , ص ۲۰۲
۶۰-امام مجتبی- عليه السلام – در حضور پدر گرامیش خطبه ای خواند که در بخشی از آن فرمود:
أَمّا بَعْدُ فَإنَّ عَلِیاً بابٌ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً وَمَنْ خَرَجَ مِنْهُ کانَ کافِراً، أَقُولُ قَوْلِی هَذا، وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ لِی وَلَکمْ
همانا علی بن ابی طالب- علیه السلام – دربی است که هر کس بر آن وارد شود؛ یعنی او را بشناسد و بر او اقتدا کند، آرامش و امنیت کامل را درمی یابد و هر کس به آن درب روی نیاورد و مخالفت با او کند- کفر و بدبختی و تیره روزی او را فراخواهد گرفت، سپس فرمود: این گفته و مطلب اساسی من است، آنگاه برای خود و دیگران طلب رحمت و آمرزش نموده و گفت: استغفر الله لی و لکم، و سپس از منبر فرود آمد.
بحار الأنوار ؛ ج ۴۳ , ص ۳۵۰
امیر المؤمنین- علیه السلام – ایستاد و پیشانی و بین دو چشم فرزندش را بوسید و این آیه شریفه را تلاوت کرد.
ذُرِیةً بَعْضُها مِنْ بَعْض، وَاللهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
فرزندان، بعضی بر بعض دیگر برتری دارند، خدای سبحان شوانا و دانا است
این آیه درباره فرزندان ابراهیم- علیه السلام – است که امامت به بعضی از آنها رسید.

61-وَاللهِ لا یحِبُّنا عَبْدٌ أَبَداً وَلَوْ کانَ أَسیراً فِی الدَّیلَمِ إلّا نَفَعَهُ حُبُّنا وَإنَّ حُبَّنا لَیساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَنِی آدَمَ کما یساقِطُ الریحُ الوَرَقَ مِنَ الشَجَرِ
سوگند به خداوند که کسی دوست نمی دارد ما را- گر چه در دورترین نقاط؛ همچون دیلم اسیر باشد- مگر این که دوستی ما به حال او مفید خواهد بود، همانا ولایت و محبت ما- اهل بیت- گناهان فرزندان آدم را از بین می برد همان طوری که باد برگ درختان را از شاخه و تنه او جدا می کند و به زمین می ریزد.
بحار الأنوار ؛ ج ۴۴ , ص ۲۳
62-ابوالجوزاء می گوید: خدمت امام مجتبی- علیه السلام – رسیدم، پرسیدم آیا شما از رسول خدا- صلّی الله علیه وآله وسلّم – چیزی را بیاد دارید؟
قالَ: أذْکرُ أنّی أَخَذْتُ تَمْرَةً مِنْ تَمْرِ الصَدَقَةِ فَجَعَلْتُها فِی فِی، قالَ: فَنَزَعَها رَسُولُ اللهِ بِلِعابِها فَجَعَلَها فِی التَّمْرِ، فَقیلَ یا رَسُولَ اللهِ ما کانَ عَلَیک مِنْ هذِهِ التَّمْرَةِ لِهذَا الصَّبِی؟ قالَ: إِنّا آلُ مُحَمَّد لا تُحِلُّ لَنَا الصَّدَقَةُ
فرمود: بیاد دارم روزی- در محضر رسول خدا- صلّی الله علیه وآله وسلّم – بودم- مقداری خرما برداشتم و در دهانم گذاشتم تا بخورم، رسول خدا- ۶۲-ابوالجوزاء می گوید: خدمت امام مجتبی- علیه السلام – رسیدم، پرسیدم آیا شما از رسول خدا- صلّی الله علیه وآله وسلّم – چیزی را بیاد دارید؟ – آن خرما را- بهمراه زنجابهای اطراف آن- گرفت و در روی خرماهای دیگر گذاشت. از حضرت سؤال شد: چرا آن خرما را از این فرزند کوچک (بچه) گرفتید؟
رسول خدا- – فرمود: ما آل محمدیم و صدقه بر ما حلال نیست (یعنی حرام است).
مقصود صدقات واجب است همانند زكات گوسفند، گاو و … و الّا صدقه مستحب مانعى ندارد. و صدقه سيد به سيد مانعى ندارد: تحريرالوسيله، امام خمينى- ره-، ج ۱، ص ۳۴۱، القول فى اوصاف المستحقين للزكاة
كشف الغمة ؛ ج ۱ , ص ۵۳۵
63-عَجِبْتُ لِمَنْ یتَفَکرُ فی مَأْکولِهِ کیفَ لا یتَفَکرُ فی مَعْقُولِهِ، فَیجَنَّبُ بَطْنَهُ ما یؤْذیهِ، وَیودَعُ صَدْرَهُ ما یرْدیهِ
در شگفتم از کسی که درباره خوراکیهای خود اندیشه و تأمل می کند و لیکن درباره نیازمندیهای فکری و عقلیش تأمل نمی کند، پرهیز می کند از آنچه معده اش را اذیت می نماید و سینه و قلب خود را از پست ترین چیزها پر می کند.
بحار الأنوار ؛ ج ۱ , ص ۲۱۸
64-گاهی امام- علیه السلام – را محزون و اندوهگین می دیدند، بطوری که اشکهای چشم امام- علیه السلام – بر روی صورتش جاری بود، از آن حضرت می پرسیدند: چرا شما محزونید و گریه می کنید؟! و حال آن که شما وارث پیامبر و وصی او هستید، فرمود:
إنّما أبْکی لِخِصْلَتَینِ: لَهَوْلِ المَطْلَعِ، و فِراقِ الأحِبَّةِ
گریه من برای دو چیز است: ۱- وحشت از ورود به صحنه قیامت ۲- جدایی از دوستان و عزیزانی که انسان بدانها وابسته و علاقمند است.
اصول کافی / ترجمه مصطفوی ؛ ج ۲ , ص ۳۶۰
« ۶۵-مَرَّ- علیه السلام- فِی یوْمِ فِطْر بِقَوْم یلْعَبُونَ وَیضْحَکونَ، فَوَقَفَ عَلی رُؤُوسِهِمْ فَقالَ: إِنَّ اللهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْماراً لِخَلْقِهِ فَیسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إلی مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفازُوا وَقَصَّرَ آخَرُونَ فَخابُوا، فَالْعَجَبَ کلَّ العَجَبِ مِنْ ضاحِک لاعِب فِی الیوْمِ الَّذی یثابُ فیهِ المُحْسِنُونَ وَیخْسَرُ فیهِ المُبْطِلُونَ، وَأیمُ اللهِ لَوْ کشِفَ الغِطاءُ لَعَلِمُوا أَنَّ المُحْسِنَ مَشْغُولٌ بِإحْسانِهِ وَالمُسی ءَ مَشْغُولٌ بِإساءَتِهِ، ثُمَّ مَضی
روز عید فطری بود، امام مجتبی- علیه السلام – به جمعی که مشغول به بازی و خنده بودند برخورد، بالای سر آنان ایستاد و فرمود:
خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه و بهره برداری برای مخلوق خویش قرار داده که با اطاعت و بندگی بر یکدیگر پیشی و سبقت گیرند و خشنودی خدای را به دست آورند، گروهی سبقت جستند و مسابقه را بردند و گروهی دیگر عقب ماندند و متضرر شدند. شگفت و تعجب از آنانی است که در روز پاداش گرفتن نیکوکاران و زیان دیدن بی هدفان، به خنده و لهو و لعب پرداخته اند. به خدا قسم اگر حجابها برکنار شود خواهید دید نیکرفتار به نیکی خویش مشغول است و بدکردار به رفتار بدش گرفتار؛ یعنی قیامت خویش را بچشم خود می بیند و نتایج رمضان را مشاهده می کند.
سپس آنها را به حال خویش گذاشت و رفت.
تحف العقول / ترجمه کمره ای ؛ ج ۱ , ص ۲۳۹
66-هَلاک النّاسِ فِی ثَلاث: الکبْرُ وَ الحِرْصُ وَ الْحَسَدُ، فَالکبْرُ هَلاک الدینِ وَ بِهِ لُعِنَ إِبْلیسُ وَ الحِرْصُ عَدُوُّ النَفْسِ وَ بِهِ أُخْرِجَ آدَمُ مِنَ الجَنَّةِ وَ الحَسَدُ رائِدُ السُوءِ وَ مِنْهُ قَتَلَ قابیلُ هابیلَ
در مورد آثار شوم بعضی از رذائل اخلاقی، امام مجتبی- علیه السلام – فرمودند:
سه چیز مردم را به هلاکت می رساند: تکبّر، حرص و آز، حسد. خود را بزرگ پنداشتن، دین انسان را از بین می برد، همانطوری که شیطان تکبر کرد و دینش نابود شد و منفور گردید. حرص و آز دشمن شخصیت هر فرد است همانطور که آدم ابوالبشر بواسطه حرصی که در وی بوجود آمد، از بهشت رانده شد. حسد (آرزوی زوال نعمت از دیگران) راهبر بدبختیها و تیره روزیهای است، بواسطه حسد قابیل هابیل را کشت.
کشف الغمة / ترجمه زواره ای ؛ ج ۲ , ص ۱۴۷
67-البُخْلُ جامِعٌ لِلْمَساوی وَالعُیوبِ وَ قاطِعُ لِلْمَوَدّاتِ مِنَ القُلُوبِ
بخل سرآمد همه بدیها و زشتیها است، که محبت و دوستی را از دلها جدا می نماید.
مردی پرسید صفت بخل چیست؟
فقال- علیه السلام-: هُوَ أَنْ یرَی الرَجُلُ ما أَنْفَقَهُ تَلِفاً وَأَمْسَکهُ شَرَفاً
در جواب آن مرد فرمود: بخل آن است که انسان آنچه را جمع می کند شرف بداند، و هرچه را انفاق می کند تلف بشمارد.
کشف الغمة / ترجمه زواره ای ؛ ج ۲ , ص ۱۴۰
68-فِی المائِدَةِ اثْنَتَی عَشَرَ خِصْلَةً یجِبُ عَلی کلِّ مُسْلِم أَنْ یعْرِفَها، أَرْبَعٌ فیها فَرْضٌ، وَأَرْبَعٌ سُنَّةٌ، وَأَرْبَعٌ تَأْدیبٌ
الفَرْضُ: المَعْرِفَةُ، الرِّضا، التَّسْمِیةُ، الشُّکرُ
السُنَّةُ: الوُضُوءُ قَبْلَ الطَعامِ، الجُلُوسُ عَلی الجانِبِ الأیسَرِ، الأکلُ بِثَلاثَةِ أَصابِعِ، وَلَعْقِ الأصابِعِ
التَأْدِیبُ: الأَکلُ مِمّا یلیک، تَصْغِیرُ اللُّقْمَةِ، تَجْویدُ المَضْغِ، قِلَّةُ النَظَرِ فی وُجُوهِ الناسِ
سزاوار است مسلمان به هنگام غذا خوردن دوازده چیز را رعایت نماید. که چهارتای آن واجب (اخلاقی) و چهار امر دیگر آن سنت (دارای ثواب) است و چهارتای باقیمانده، از آداب و اخلاق محسوب می گردد.
اما چهار امر لازم: ۱- شناسایی غذا ۲- خشنود بودن بدانچه روزیت گردیده ۳- نام خدا را بر زبان جاری کردن (بسم الله گفتن) ۴- شکر گزاری در برابر نعمتی که به تو داده شده.
اما چهار موضوعی که مراعات آن ثواب دارد و سنّت خواهد بود: ۱- وضو گرفتن پیش از شروع به غذا ۲- نشستن بر جانب چپ بدن ۳- چنانچه با دست غذا می خورد به سه انگشت لقمه را بردارد و در میان دهان بگذارد ۴- انگشتان خود را بلیسد.
و چهار امر باقیمانده که از اخلاق و ادب اسلامی محسوب می شود:
1-لقمه را از جلو خویش بگیرد ۲- لقمه های غذا را کوچک بردارد ۳- غذا را خوب بجود ۴- به صورت دیگرانی که با او هم غذا هستند، کمتر نگاه کند.
الوافي ؛ ج ۲۰ , ص ۴۷۸
69-غَسْلُ الیدَینِ قَبْلَ الطَعامِ ینْفی الفَقْرَ وَبَعْدَهُ ینْفی الهَمَّ
شستشوی دو دست قبل از غذا، فقر و بیچارگی را از بین می برد و بعد از غذا، غم و غصه را از بین می برد.
مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقری ؛ ج ۱ , ص ۲۶۳
70-قیل له: لأی شَی ء لا نَراک تَرُدُّ سائِلا وَإنْ کنْتَ عَلی ناقَة؟ فقال- علیه السلام
إنّی للهِ سائِلٌ، وَفیهِ راغِبٌ، وَأَنا أَسْتَحْیی أنْ أَکونَ سائِلا وَأَرُدُّ سائِلا، وَإِنَّ اللهَ عَوَّدَنی عادَةً أَنْ یفیضَ نِعَمه عَلَی وَعَوَّدْتُهُ أَنْ أَفیضَ نِعَمَهُ عَلَی النّاسِ فَأَخْشی إنْ قَطَعْتُ العادَةِ أَنْ یمْنَعَنی العادَةَ. وَأَنْشَدَ یقُولُ
إذا ما أَتانی سائِلٌ قُلْتُ مَرْحَباً بِمَنْ فَضْلُهُ فَرْضٌ عَلَی مُعَجَّلٌ
وَمِنْ فَضْلِهِ فَضْلٌ عَلی کلِّ فاضِل وَأَفْضَلَ أَیامِ الفَتی حینَ یسْأَلُ
گروهی در محضر امام مجتبی- علیه السلام – بودند، از حضرت سؤال کردند:
چگونه است که شما هرگز سائل و نیازمندی را ناامید برنمی گردانید، گرچه سوار بر اشتر، در حالت رفتن باشید؟!
فرمود: من هم به درگاه خداوند محتاج و سائلم و می خواهم که خداوند مرا محروم نگرداند و شرم دارم که با چنین امیدواری سائلان را ناامید کنم، خدایی که نعمت هایش را بر من ارزانی می دارد، می خواهد من هم به مردم کمک کنم و می ترسم که اگر بخشش خود را از مردم دریغ دارم، خداوند هم به من عنایتش را دریغ دارد و منع نماید، آنگاه این شعر را خواند.
هرگاه سائلی به نزد من آید به او خوش آمد و آفرین می گویم، زیرا بخشش نمودن به او بر من واجب است
و هر بخشنده ای که به سائل بخشش نماید به فضیلت رسد، و نیکوترین روزهای جوانمردان روزی است که از آنها درخواست کمک شود.

برای دستیابی به هفتاد حدیث ناب از امام حسن مجتبی علیه السلام با ترجمه عربی و ذکر منبع اینجا کلیک کنید
سایت اینترنتی گلزارنور

گزیده ای از قرآن، دعاها، مناجات، زیارات ، مداحی و مطالب سایت گلزارنور
قرآن آن لاین بسیار نفیس سایت گلزارنور
قرآن آن لاین سایت گلزارنور
قابلیت ها:
امکان جستجو در متن قرآن.
امکان دسترسی سریع به سوره ، آیه ، جزء و صفحه دلخواه.
قابلیت قرائت همزمان قرآن با ۲۹ صوت بسیار زیبا از ۲۵ قاری بین المللی و همچنین ترجمههای گویای فارسی و انگلیسی
امکان انتخاب ۱۰۱ ترجمه قرآن از ۴۱ زبان زنده دنیا.
مشاهده ترجمه قرآن، تنها با قرار گرفتن مکان نما بر روی آیه مورد نظر.
امکان انتخاب تعداد تکرار آیه ، سوره ، صفحه و جزء جهت حفظ قرآن.
امکان افزودن قاری (به عنوان مثال جهت شنیدن ترجمه گویای فارسی ، انگلیسی و یا هر دو بعد از قرائت هر آیه)
و بسیاری امکانات دیگر.
.
ترتیل کلّ سوره های قرآن +سوره های منتخب و جزء ۳۰ با صدای استاد منشاوی و تکرار کودک
ترتیل قرآن به تفکیک صفحه به صفحه استاد منشاوی+دانلود صوت
دانلود قرآن به تفکیک صفحه به صفحه استاد منشاوی
ترتیل قرآن به روش تحقیق آموزشی به تفکیک صفحه به صفحه استاد منشاوی +دانلود صوت
ترتیل قرآن به تفکیک صفحه به صفحه استاد عبدالباسط +دانلود صوت
ترتیل قرآن به تفکیک صفحه به صفحه استاد پرهیزگار+دانلود صوت
ترتیل قرآن به تفکیک صفحه به صفحه استاد حُصری +دانلود صوت
ترتیل قران به روش تحقیق به تفکیک صفحه به صفحه استاد حُصری
متن وترجمه جدولی قرآن کریم بر حسب سوره: خودآموز آسان آموزش مفاهیم و ترجمه قرآن کریم
ختم قرآن سایت بصورت صفحه ای، حزب، جزء و ختم صلوات و دعاها، ختم هدیه به اموات
مفاتیح الجنان سایت گلزارنورنهج البلاغه سایت گلزارنوربا ترجمه فارسی و انگلیسی
ختم قرآن سایت بصورت صفحه ای، حزب، جزء و ختم صلوات و دعاها، ختم هدیه به اموات
نهج البلاغه سایت گلزارنوربا ترجمه فارسی و انگلیسی
معرفی کتابهای ارزنده و نمونه، تألیف: زهراپاشنگ
معرفی کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان بارویکرد روزشماررویدادهای مهم اسلام و اعمال عبادی سال
معرفی کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان بارویکرد روزشماررویدادهای مهم اسلام و اعمال عبادی سال
معرفی کتاب کلیدهای گنج خوشبختی و عاقبت بخیری ازامام صادق علیه السلام
معرفی وخلاصه شرح کتاب دوجلدی قُرب نوافل
ذکر،دعا، زیارت و تسبیح ایّام هفته
ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز شنبه+ دانلود متن و صوت
ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز یکشنبه+ دانلود متن و صوت
ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز دوشنبه+ دانلود متن و صوت
ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز سه شنبه+ دانلود متن و صوت
ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز چهارشنبه+ دانلود متن و صوت
ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز پنجشنبه+ دانلود متن و صوت
ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز جمعه+ متن و صوت
دعا ها
دعای کمیل باترجمه فارسی+دانلود صوت ومتن باصدای مجموعه مدّاحان منتخب
دعای ندبه باترجمه فارسی+ دانلود متن وصوت مجموعه مدّاحان منتخب
دعای توسل باترجمه فارسی+متن وصوت باصدای مدّاحان منتخب
دعای سمات باترجمه فارسی+خواص وبرکات+ دانلودمتن و صوت باصدای مجموعه مداحان منتخب
دعای عهد باترجمه فارسی و دانلود متن وصوت مجموعه مدّاحان منتخب
دعای یستشیربا خواص بخت گشایی+ دانلود متن و صوت باصدای مدّاحان منتخب
دعای صباح باترجمه فارسی+خواص+دانلودصوت ومتن باصدای مداحان منتخب
دعای عدیله باترجمه فارسی +دانلود صوت+متن باصدای مجموعه مداحان منتخب
دعای احتجاب باترجمه فارسی+ دانلود صوت و متن
دعای فرج و دعای سلامتی امام زمان عج+ دانلودمتن و صوت مجموعه مدّاحان منتخب
دعای عرفه باترجمه فارسی+ دانلود متن و صوت باصدای مدّاحان منتخب
حدیث شریف کساء+ شرح مختصر+ دانلود متن و صوت باصدای مجموعه مدّاحان منتخب
متن و فضائل دعای عشرات با ترجمه+ دانلود متن و صوت با صدای مداحان منتخب
دعای عَلْقَمه(دعای بعد از زیارت عاشورا) باترجمه+دانلود متن و صوت با صدای استاد حاج مهدی سماواتی
دعای هرروز ماه صفر و مقابله با نحوست ماه صفر یا نحسی روزهای دیگر
دعای اَبوحَمزه ثُمالی باترجمه ودانلود متن وصوت باصدای مجموعه مداحان منتخب
دعای افتتاح با ترجمه با صدای مجموعه مداحان منتخب+ دانلود صوت و متندعای مجیر با ترجمه با صدای مجموعه مداحان منتخب+دانلود صوت و متن
مناجات ها
لیست، فهرست و دعاهای مناجات خمس عشره سیدالساجدین امام سجاد علیهالسلام
صحیفه سجادیه
لیست وفهرست دعاهای صحیفه سجادیه برای دسترسی به متن هردعا
خطبه ها
خطبه غدیر+دانلود صوت و متن با ترجمه فارسی
رساله
رساله حقوق حضرت امام سجاد (ع) همراه با ترجمه و دانلود متن
ادعیه و اذکار
اذکاری برای ایمنی از زلزله+دعای مجرّب برای محفوظ بودن
متن کامل استغفار هفتاد بند امیرالمؤمنین علیه السلام +ترجمه+دانلودپی دی اف+صوت
حدیث
هفتادحدیث ناب از رسول اکرم صلى الله عليه و آله
هفتاد حدیث ناب از امام حسن مجتبی علیه السلام با ترجمه عربی و ذکر منبع
هفتاد حدیث ناب از امام حسین علیه السلام باترجمه عربی و ذکر منبع+ دانلود متن
هفتاد حدیث ناب از امام زین العابدین علیه السلام باترجمه عربی و ذکر منبع+ دانلود متن
هفتاد حدیث ناب از امام باقرعلیه السلام با ترجمه+ دانلود متن
هفتاد حدیث ناب از امام صادق علیه السلام با ترجمه+دانلود متن
هفتاد حدیث ناب از امام موسی کاظم علیه السلام با ترجمه عربی و ذکر منبع+ دانلود متن
هفتاد حدیث ناب از امام رضا علیه السلام
هفتاد حدیث ناب از امام جواد علیه السلام باترجمه عربی و ذکر منبع+ دانلود متن
زیارتنامه و صلوات خاصه
زیارت جامعه کبیره باترجمه فارسی+دانلود متن وصوت ومدّاحان منتخب
زیارت حضرت رسول(ص) از راه دورباترجمه فارسی+ دانلود متن و صوت
زیارت امین الله+شرح مختصر+دانلود متن و صوت زیارت امین الله باصدای مجموعه مدّاحان منتخب
زیارت ششم امیرالمؤمنین علیهالسلام با ترجمه+دانلود متن وصوت مداحان منتخب
زیارت امیرامؤمنین علیه السلام در شب و روز عید مبعث با ترجمه+دانلود صوت و متن
زیارت امیر المؤمنین علیه السلام در روز شهادتش توسط خضر نبی علیه السلام با ترجمه و دانلود متن
صلوات خاصه و زیارت امام حسن مجتبی علیه السلام+دانلود صوت و متن
زیارت مطلقه امام حسین علیه السلام+دانلودصوت و متن
دستورالعمل ساده زیارت امام حسین علیه السلام از منزل: روزانه و روز جمعه
زیارت عاشوراباترجمه فارسی باصدای مجموعه مدّاحان منتخب + دانلود صوت و متن
دعای عَلْقَمه(دعای بعد از زیارت عاشورا) باترجمه+دانلود متن و صوت با صدای استاد حاج مهدی سماواتی
زیارت وارث (متن کامل) با صدای مجموعه مداحان منتخب و دانلود صوت و متن
زیارت امام حسین علیه السلام : زیارت اول رجب، نیمه رجب و نیمه شعبان
زیارت ناحیه مقدسه باترجمه و دانلود متن و صوت با صدای سیّد میرداماد
متن کامل زیارت اربعین با ترجمه+ دانلود متن وصوت و کلیپ باصدای مجموعه مدّاحان منتخب
زیارت امام حسین علیه السلام در شبهای قدر باترجمه و دانلود صوت
زیارت امام حسین علیه السلام در عید فطر و قربان باترجمه و دانلود صوت و متن
زیارتنامه وصلوات خاصه امام سجاد علیه السلام باترجمه و دانلود صوت
زیارتنامه، صلوات خاصه و توسل به امام باقر علیه السلام+دانلود صوت و متن
متن و صوت زیارت و صلوات خاصه+روضه امام صادق علیه السلام+دانلود صوت
صلوات خاصه، صلوات و زیارت مخصوص امام موسی کاظم علیه السلام+دانلود صوت و متن
زیارتنامه+صلوات خاصه +روضه امام جواد علیه السلام
زیارتنامه و صلوات خاصه امام جواد، حضرت امام محمدتقی(ع)با ترجمه و صدای مداحان منتخب
زیارتنامه وصلوات خاصه حضرت امام هادی علیهالسلام باترجمه+دانلود متن و صوت باصدای مداحان منتخب
زیارتنامه امام حسن عسکری(ع) باترجمه فارسی+دانلود متن و صوت باصدای مجموع مداحان منتخب
متن کامل زیارت آل یاسین+ دعای بعدش و ترجمه فارسی+دانلودمتن و صوت مجموعه مدّاحان منتخب
زیارت دوم امام زمان(عج): زیارت مخصوص سرداب مطهّر با ترجمه+دانلود متن
زیارتنامه امامزادگان
دو زیارتنامه مشترک ومختصر برای امام زادگان علیهم السلام
سه زیارتنامه حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) با ترجمه +دانلود متن و صوت
زیارتنامه حضرت رقیه (س) باترجمه و صوت+ روضه حضرت رقیه(س) با صدای استادحاج مهدی سماواتی+ دانلود
زیارتنامه حضرت رقیه علیهاالسلام+ دانلود صوت
زیارت امّ البنین سلام الله علیها با ترجمه و صوت
فضیلت و متن زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام+ دانلود متن باترجمه و صوت
زیارت های ویژه و مشترک ائمه اطهار علیهم السلام
زیارت جامعه کبیره باترجمه فارسی+دانلود متن وصوت ومدّاحان منتخب
صلوات
صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی در عصر روز جمعه+دانلود صوت و متن
نماز
طریقه خواندن نمازشب+فضائل+احکام+ تعقیبات+ دعای حزین
نمازهای نافله صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا: احکام و تعقیبات آنها
اذان و اقامه باترجمه فارسی و انگلیسی+ احکام
نماز جمعه و احکام آن+ دعای قنوت نماز جمعه امام رضا علیه السلام
نمازهای ویژه
نماز توبه یکشنبه ذیالقعده و همه یکشنبه ها + خواص و توصیه عرفا
نماز اولّ هرماه+اعمال اول ماه قمری باترجمه
نماز جعفر طیّار برای برآورده شدن حوائج و بخشش گناهان+ جعفرطیّارکه بود؟
نماز آیات را چطور بخوانیم؟+کلیپ آموزشی نمازآیات+ احکام نمازآیات
اعمال عبادی سال
ماه رجب
اعمال و مراقبات کامل ماه رجب:لیلة الرغائب،اعتکاف، امّ داوود+ دانلود صوت و متن دعاهابا ترجمه
نمازهای کامل ماه رجب: نماز شب و روز اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم…ایّام البیض…..عید مبعث… تا سی ام رجب
عمل و دعای امّ داوُد+ دانلودمتن و کلیپ استاد حاج مهدی سماواتی
زیارت امیرامؤمنین علیه السلام در شب و روز عید مبعث با ترجمه+دانلود صوت و متن
ماه شعبان
مناجات شعبانیه با ترجمه و باصوت مجموعه مداحان منتخب+دانلود صوت و متن
نمازهای تمام شبهای ماه شعبان+نمازمخصوص پنجشنبه های ماه شعبان
کاملترین اعمال و مراقبات شب و روز نیمه شعبان+اعمال تکمیلی آن
ماه مبارک رمضان
اعمال و مراقبات ماه مبارک رمضان: اذکار،دعا ها، نمازها با ترجمه +دانلود صوت و متن
اعمال کامل شب و روز اوّل ماه مبارک رمضان+متن و ترجمه و دانلود صوت دعاها
استحباب خواندن دعای جوشن کبیر و دعای جوشن صغیر در روز اوّل ماه رمضان
پاداش خواندن یک آیه از قرآن در ماه رمضان
نمازهای ویژه ماه مبارک رمضان+ ثواب+ نمازهای شبهای قدر
دعاهای مختصر هر روز ماه رمضان با ترجمه + دانلود متن
دعای افتتاح با ترجمه با صدای مجموعه مداحان منتخب+ دانلود صوت و متن
کاملترین اعمال و دعاهای سحر ماه مبارک رمضان با ترجمه+دانلود صوت باصدای استاد صالحی و موسوی قهار
دعای اَبوحَمزه ثُمالی باترجمه ودانلود متن وصوت باصدای مجموعه مداحان منتخب
تسبیحات دهگانه(عشر) هر روز ماه رمضان+دانلود صوت و متن
صلوات کبیر هر روز ماه رمضان با ترجمه +دانلود متن و صوت
دعای جوشن کبیر با ترجمه با صدای مجموعه مداحان منتخب+دانلود صوت و متن
دعای مجیر با ترجمه با صدای مجموعه مداحان منتخب+دانلود صوت و متن
اعمال و عبادات شبهای قدرو روزهایش +دانلود صوت دعاها و سوره های خاص شب قدر
زیارت امیر المؤمنین علیه السلام در روز شهادتش توسط خضر نبی علیه السلام با ترجمه و دانلود متن
اعمال و دعاهای دهه آخر و جمعه آخر ماه رمضان با ترجمه و دانلود فایل صوتی
زیارت امام حسین علیه السلام در شب عید فطر و قربان باتر جمه و دانلود صوت و متن
دعای وداع شب آخر ماه مبارک رمضان: دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه+ دانلودمتن و صوت مداحان منتخب
ماه شوال
اعمال کامل و نمازهای شب عیدفطر+ تعقیبات نمازهای شب و روز عید فطر
زیارت امام حسین علیه السلام در شب عید فطر و قربان باتر جمه و دانلود صوت و متن
زیارت امام حسین علیه السلام در شبهای قدر و روزهای عید فطر و قربان باترجمه و دانلود صوت
دعای بعد از نماز صبح در روز عید فطر
ماه ذیقعده
ماه ذیحجه
مراقبات و اعمال عبادی کامل دهه اول ذیحجه و روز ترویه+نمازشبهای دهه ذیحجه
اعمال شب عیدغدیر+نماز دوازده رکعتی شب عید غدیر
اعمال عبادی روزعیدغدیر+ نمازهای ویژه روزعیدغدیر+دعای غدیر
متن کامل زیارت غدیریه امام هادی(ع): سند دفاع ائمه اطهار علیهم السلام از ولایت امیر المومنین علی(ع)+دانلود صوت و متن
ماه محرم
اعمال شب و روز اولّ ماه محرم+ روزه سوم محرم
مراقبات و اعمال کامل شب و روز عاشورا+زیارت وارث+نماز شب و روز عاشورابا خواص استثنایی
ماه صفر
دعای هرروز ماه صفر برای دفع بلا و گرفتاری
دعای هرروز ماه صفر و مقابله با نحوست ماه صفر یا نحسی روزهای دیگر
اعمال عبادی چهارشنبه آخر ماه صفربرای رسیدن به حاجات+ خانه دارشدن
ماه ربیع الاول
ماه ربیع الثانی
ماه جمادی الاول
ماه جمادی الثانیاعمال و مراقبات ماه جمادی الثانی: نماز مهمّ ماه جمادی الثانی
مقالات
شیعه پاسخ می دهد:حقیقت توسل، شفاعت و تبرک درقرآن
مقالات انگلیسی
دانلود پی دی اف کتاب شریف کلیات مفاتیح الجنان گلزار نور
مداحی و روضه خوانی
کربلایی حمیدرضاعلیمی
کربلا کربلا کربلا – این دل تنگم عقده ها دارد
(دمام زنی)
عجب رسمیه رسم زمونه-واحد-کربلایی حمید علیمی- دانلودصوت و کلیپ
دانلودنوحه صوتی عمّه بابایم کجاست:کویتی پور+متن نوحه
روضه جانسوز حضرت رقیه(سلام الله علیها) سیّد ذاکر+ ویدئو
دانلود روضه حضرت رقیه باصدای استاد حاج مهدی سماواتی
دانلود مداحی دخترحسین(ع) باصدای کربلایی حسین عینی فرد
دانلود کلیپ یه قلب مبتلا تو این سینه ست کریمی
فاطمیّه: ای فدای اشکهایت اشک میریزم برات- حاج محمودکریمی+ دانلود کلیپ
کلیپ نوحه پیغام کربلا به نجف برد جبرئیل: حاج محمود کریمی+متن نوحه+ دانلود
حب الحسین اجننی دیوونگی کار منه/ شور ترکیبی زیبای کربلایی جواد مقدم و کربلایی میثم استاد آقا+ دانلود
سایت اینترنتی گلزارنور