گلزار نورسه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

نمازهای کامل ماه رجب: نماز شب و روز اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم...ایّام البیض.....عید مبعث... تا سی ام رجب - گلزار نور

سخن دوست :امام حسين (ع) فرمود: پروردگارا! آن كه تو را نيافت، چه يافت و آن كه تو را يافت، چه از دست داد؟

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

سایت اینترنتی گلزارنور

https://golzarenoor.ir


برای دستیابی به اعمال و مراقبات کامل ماه رجب اینجا کلیک کنید

نمازهای کامل ماه رجب

سید روایت کرده: هرکه در ماه رجب یک روز روزه بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند به این ترتیب که: در رکعت اوّل «صد مرتبه» «آیت‌الکرسی» بخواند و در رکعت دوّم «دویست مرتبه» سوره «توحید»، نمی‌میرد تا مقام خود را در بهشت ببیند، یا دیگری برای او ببیند.

نماز ویژه روزهای جمعه ماه رجب

و نیز سید از پیامبر روایت کرده: هرکه در روز جمعه ماه رجب بین نماز ظهر و عصر چهار رکعت نماز بخواند به این صورت که: در هر رکعت «یک‌بار» سوره «حمد» و «هفت بار» «آیت‌الکرسی» و «پنج مرتبه» سوره «توحید» سپس «ده بار» بگوید:

أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ الَّذِي لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ وَأَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ

آمرزش می‌خواهم از خدایی که معبودی جز او نیست و از او درخواست توبه دارم.

حق‌تعالی برای او از روزی که این نماز را خوانده تا روزی که از دنیا برود، برای هر روز هزار کار نیک بنویسد و در عوض هر آیه‌ای که خوانده است، شهری در بهشت از یاقوت سرخ و به‌جای هر حرف قصری در بهشت از گوهر سپید عطا کند و برایش زنان زیباروی بهشتی را به همسری درآورد و از او خشنود گردد بی‌آنکه برایش خشمی به دنبال داشته باشد و در زمره عبادت‌کنندگان به شمار آید و سرانجام او را به سعادت و آمرزش پایان دهد… تا آخر حدیث.

نماز دورکعتی هر شب ماه رجب

همچنین در تمام ماه رجب شصت رکعت نماز بخواند، در هر شب دو رکعت به این ترتیب که در هر رکعت «یک مرتبه» سوره «حمد» و «سه مرتبه» «قُلْ یٰا أَیُّهَا الْکٰافِرُونَ» و «یک مرتبه» سوره «توحید» بخواند و چون سلام دهد، دست‌ها را بلند کرده و بگوید:

لَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِى وَيُمِيتُ وَهُوَ حَيٌّ لَايَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ، وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ، اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَآلِهِ

معبودی جز خدا نیست، یگانه و بی‌شریک است، فرمانروایی و سپاس ویژه اوست، زنده می‌کند و می‌میراند و او زنده‌ای است که هرگز نمی‌میرد، خیر فقط به دست اوست و او بر هر کاری توانا است و بازگشت همه به‌سوی اوست و هیچ نیرو و توانى نیست جز به خداى بلندمرتبه بزرگ، خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست..

سپس دست‌ها را به صورت خویش بمالد، از پیامبر روایت شده: هرکه این عمل را بجا آورد، خدا دعایش را مستجاب کند و پاداش شصت حج و شصت عمره را به او عطا فرماید.

همچنین از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت شده: هرکه در یک شب از ماه رجب، در دو رکعت نماز «صد مرتبه» سوره «توحید» بخواند مانند کسی است که در راه خدا صد سال روزه گرفته و حق‌تعالی برای این عمل صد قصر در بهشت به او عطا کند، هر قصری در جوار پیامبری از پیامبران.

و نیز از آن حضرت روایت شده: هرکه در یک شب از شب‌های رجب ده رکعت نماز بخواند به این ترتیب که در هر رکعت سوره «حمد» و یک بار «قُلْ یٰا أَیُّهَا الْکٰافِرُونَ» و «سه بار» سوره «توحید» را بخواند حق‌تعالی هر گناهی که پیش از آن مرتکب شده بیامرزد تا آخر حدیث.

نمازهای شبهای ماه رجب از کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده زهرا پاشنگ برگرفته شده است.

نماز لیلة الرغائب
نمازهای شب اول رجب

-نماز سی رکعتی: سى رکعت نماز بخواند، (هر دو رکعت به یک سلام) در هر رکعت یک مرتبه حمد و یک مرتبه قل یا ایّها الکافرون و سه مرتبه قل هو اللّه احد را بخواند. در روایتى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: هر مرد و زن مؤمنى چنین کند، خداوند تمام گناهان کوچک و بزرگ وى را مى آمرزد و تا سال بعد، خداوند نامش را از نمازگزاران مى نویسد و از نفاق پاک مى شود.

نماز بیست رکعتی: بعد از نماز مغرب، بیست رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت یک بار سوره حمد و یک بار سوره توحید بخواند، رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در پاداش این عمل فرمود: هر کس چنین کند، به خدا سوگند! خودش، خانواده اش، مالش و فرزندانش محفوظ بمانند و از عذاب قبر پناه داده شود و در قیامت به سرعت از صراط بگذرد.

نماز ده رکعتی: سید بن طاووس فرمود در شب اول رجب ده رکعت نماز وارد است، هر دو رکعت به یک سلام، در هر رکعت بعد از حمد صد بار توحید بخواند و بعد از نماز هزار بار لااله الاّالله بگوید.

در اقبال الاعمال این نماز همراه دعایی مخصوص آمده است که علاقمندان می توانند به آن مراجعه نمایند.

نماز دو رکعتی: بعد از نماز عشا دو رکعت نماز گزارده شود: در رکعت اول حمد و ألم نشرح یک مرتبه و توحید سه مرتبه و در رکعت دوم حمد و ألم نشرح و توحید و معوذتین خوانده شود و پس از سلام، سی مرتبه لا اِلَهَ اِلا اللهُ بگوید و سی مرتبه صلوات بفرستد تا حق تعالی گناهان او را بیامرزد مانند روزی که از مادر متولد شده است.

تعقیبات مخصوص شب اول رجب

از حضرت جواد عليه السّلام روايت شده كه مستحبّ است هركسى اين دعا را در شب اوّل رجب بعد از نماز عشاء آخر بخواند:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ مَلِكٌ(مَلیکٌ) وَ أَنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ مُقْتَدِرٌ وَ أَنَّكَ مَا تَشَاءُ مِنْ أَمْرٍ يَكُونُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا مُحَمَّدُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى اللَّهِ رَبِّكَ وَ رَبِّي لِيُنْجِحَ [لِي ] بِكَ طَلِبَتِي اللَّهُمَّ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَنْجِحْ طَلِبَتِي.

خدايا! از تو درخواست میكنم به حق اينكه تو فرمانروايى و بر هر كارى توانايى و هر كارى كه بخواهی میشود، خدايا! من به تو رو میكنم به وسيله پيامبرت محمّد، پيامبر رحمت، درود خدا بر او و خاندانش، اى محمّد اى فرستاده خدا، من براى توجه به خداى پروردگارت و پروردگارم به تو روى میآورم تا خدا به سبب تو حاجتم را برآورد خداى، به حق محمّد و پيشوايان از اهل بينش  كه درود خدا بر او و بر آنان  حاجتم را برآورد.

سپس حاجتت را از خدا بخواه.

حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام پس از فراغت از نماز شب در حال سجده دعایی خوانده اند که میتوانید به مفاتیح الجنان مراجعه فرمائید.

همچنین در تعقیب هشت رکعت نماز شب و نماز وتر شب اول رجب نیز در مفاتیح الجنان دعاهایی وارد شده است که علاقمندان می توانند مراجعه کنند،و در کتاب اقبال الاعمال دعاهای دیگری نیز برای بعد از نماز شب و وترنقل شده است.

روز اول رجب: میلاد پربرکت پنجمین امام شیعیان حضرت امام محمد باقر(ع) درسال۵۷ه ق در شهر مدینه.به روایتی ودر این روز نوح نبی ع به اذن خدا سوار بر کشتی شد.

برای دستیابی به اعمال و مراقبات کامل ماه رجب اینجا کلیک کنید

اعمال اختصاصي روز اول ماه رجب

-روزه گرفتن:در روایتى از امام رضا(علیه السلام) پاداشهاى مهمّى براى روزه اوّل ماه رجب ذکر شده است. همچنین روایت شده كه حضرت نوح علیه السلام در این روز به كشتى سوار شد و به كسانى كه همراه او بودند امر فرمود روزه بگیرند که هر كس این روز را روزه بگیرد، آتش جهنم یك سال از او دور شود.

 -غسل کردن.

– زیارت امام حسین علیه السلام و زيارت حضرت رضا (ع)  

برای دستیابی به زیارت امام حسین علیه السلام : زیارت شب و روز اول رجب، نیمه رجب و نیمه شعبان اینجا کلیک کنید  

برای دستیابی به زیارت امام رضا علیه السلام اینجا کلیک کنید    

از امام جعفر صادق علیه السلام كه روایت است که: هر كس امام حسین علیه السلام را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد. البته قابل ذکر است که زیارت از راه دور هم مورد قبول است.

نمازهای روز اول رجب

نماز جناب سلمان ره

 اين نماز ده ركعت است كه به صورت پنج نماز دو ركعتي به شرح زير خوانده مي‏شود:

این نماز را که رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) به وى آموخت، به این نحو است: ده رکعت نماز بجا مى آورى (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت، یک مرتبه حمد، سه مرتبه توحید و سه مرتبه قل یا ایّها الکافرون را مى خوانى و بعد از سلامِ نماز، دستها را بلند مى کنى و مى گویى:

لا إلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، یُحْیى وَیُمیتُ، حَىٌّ لایَمُوتُ وَهُوَ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَهُوَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ، اَللّـهُمَّ لا مانِعَ لِما اَعْطَیْتَ، وَلا مُعْطِىَ لِما مَنَعْتَ وَلا یَنْفَـعُ ذَاالْجَـدِّ مِنْـکَ الْجَـدّ.

معبودى نیست جز خداى یگانه که شریک ندارد فرمانروایى از آن اوست و ستایش مخصوص اوست زنده مى کند و مى میراندو اوست زنده اى که هرگز نمیرد هر چه خیر است بدست او است و او بر هر چیزى تواناست. خدایا جلوگیرى نیست از آنچه تو عطا کنى و عطابخشى نیست براى آن کس که تو منعش کنى و کوشش شخص کوشا او را از تو بى نیاز نکند.

آنگاه دست ها را بر روى صورت خود مى کشى.

در روز نیمه ماه نیز ده رکعت نماز به همین نحو انجام مى دهى و پس از هر دو رکعت، آن دعا را مى خوانى ولى پس از جمله وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیر این ذکررا اضافه مى کنى:

اِلهاً واحِداً اَحَداً فَرْداً صَمَداً، لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلا وَلَداً.

آن معبود یگانه یکتاى فرد بى نیازى که نگرفته است همدم و نه فرزندى.

آنگاه دستها را به صورت مى کشى.

و در روز آخر ماه رجب نیز، ده رکعت نماز را به همان نحو انجام مى دهى و پس از سلام نماز، آن دعا را مى خوانى، ولى پس از جمله وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیر مى گویى:

وَ صَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرینَ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ.

و درود خدا بر محمّد و آل پاکیزه اش باد و جنبش و نیرویى نیست جز به خداى بلند مرتبه و بزرگ.

آنگاه دست ها را بر صورت خود مى کشى و حاجتت را مى طلبى که به اجابت مى رسد.     

پیامبر اکرم(ص)  به سلمان فرمود: هر مرد و زن مؤمنى که این سى رکعت نماز را بجا آورد، خداوند گناهانش را بیامرزد و پاداش کسى که تمام آن ماه را روزه گرفته، به وى عنایت کند و از آتش دوزخ نجات دهد، و این به منزله ورقه عبور از صراط است.

سلمان مى گوید: پس از شنیدن این حدیث ازرسول خدا ص با حالت گریه به سجده افتادم و شکر الهى را بجا آوردم.   

نماز ده رکعت دیگرى از حضرت سلمان نقل شده که این نماز نیز ده رکعت است (هر دو رکعت به یک سلام) ودر روز اوّل ماه رجب خوانده مى شود: در هر رکعت یک مرتبه حمد و سه مرتبه توحید.

 رسول گرامى اسلام(ص) درباره پاداش این نماز به سلمان نکته هایى را فرمود، از جمله، بخشش گناهان، محفوظ ماندن از وحشت قبر و عذاب روز قیامت و دور ماندناز برخى ازبیمارى هاجذام، پیسی، ذات الجنب(درد پهلو).

نماز چهار رکعتی: سیّد در اقبال به نقل از رسول اکرم (ص) آورده که فرمود: در روز اول رجب چهار رکعت نماز با یک سلام بخوان، در رکعت اول بعد از سوره حمد ده بار سوره توحید و در رکعت دوم بعد از سوره حمد، ده بار سوره توحید و سه بار سوره کافرون، و در رکعت سوم بعد از سوره حمد ده بار سوره توحید و یکبار سوره تکاثر، و در رکعت چهارم  بعد از سوره حمد بیست و پنج بار سوره توحید و سه بار آیة الکرسی.( ترجمه اقبال، ج۲ ، ص ۷۵۱٫)

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

نمازهای شب دوم الی آخر ماه رجب

شبهای ماه رجب هر كدام نماز مخصوصی دارند:


نماز شب دوم رجب: آمرزش همه گناهان، برئ شدن ارنفاق

رسول خدا فرمود : هر کس در شب دوم رجب ده رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد یک بار سوره کافرون را بخواند، خداوند همه  گناهان کبیره و صغیره او را بیامرزد و او را تا سال آینده از نمازگذاران نویسد و از نفاق برئ می شود.

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

 نماز شب سوم رجب: قصر وسیعی در بهشت، رفاقت اولیاء

 هر که در شب سوم رجب ده رکعت نماز کند و در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره نصر را بخواند، خداوند در بهشت برای او قصری بنا کند  که عرض و طول آن از دنیا هفت بار وسیعتر باشد و منادی از آسمان ندا می کند که بر این ولیّ خدا به کرامت و عظمت و رفاقت انبیاء و صدیقین و صالحین بشارت دهید.

 منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

نماز روز سوم رجب: پاداش غیرقابل توصیف

به نقل از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آمده است:           

هركس در روز سوم ماه رجب  چهار  ركعت نماز بخواند. به اين صورت كه در هر ركعت بعد از فاتحة الكتاب، آيات زير را تلاوت كند، آيات ياد شده عبارت‌اند از:

وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِما يَنْفَعُ النَّاسَ وَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ بَثَّ فِيها مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَ تَصْرِيفِ الرِّياحِ وَ السَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَ لَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً وَ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذابِ.[ سوره البقره، آیات  ١۶۵ - ١۶۳ .]

و معبود شما، معبودى يگانه است كه جز او هيچ معبودى نيست، و او است بخشايشگر مهربان. راستى كه در آفرينش آسمان‌ها و زمين و در پى يكديگر آمدن شب و روز و كشتى‌هايى كه در دريا روانند با آنچه به مردم سود مى‌رساند و هم‌چنينآبى كه خدا از آسمان فرو فرستاده و با آن زمين را پس از مردنش زنده گردانيده و در آن هرگونه جنبنده‌اى پراكنده كرده و نيز در وزش بادها و ابرى كه ميان آسمان و زمين آرميده است براى گروهى كه مى‌انديشند، واقعا نشانه‌هايى گويا وجود دارد و برخى از مردم در برابر خدا همانندهايى برمى‌گزينند و آن‌ها را چون دوستى خدا دوست مى‌دارند، ولى كسانى كه ايمان آورده‌اند به خدا محبت بيشتر دارند. اى كاش كسانى كه با برگزيدن و پرستش بت‌ها به خود ستم نموده‌اندآن‌گاه كه عذاب را مشاهده مى‌كنند-مى‌ديدند كه تمام نيروها از آن خدا و خدا سخت‌كيفر است.

خداوند پاداشى به او عطا مى‌كند كه هيچ‌كس نمى‌تواند آن را توصيف كند.‏

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

 روز سوم رجب: شهادت جانگداز دهمین امام شیعیان، حضرت امام هادی (ع): در سن ۴۲ سالگی و در ماه رجب سال ۲۵۴ق، در سرّ من رأی (سامرا) به وسیله زهرى که معتمد عباسى، برادر معتز (خلیفه وقت) به آن حضرت خورانید به شهادت رسید.

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

نماز شب چهارم رجب:حسابرسی آسان، دادن نامه اعمال به دست راست

 هر که در شب چهارم  رجب ، صد رکعت نماز کند و در رکعتهای اول بعد از حمد سوره فلق و در رکعتهای دوم حمد و سوره ناس را بخواند از هر آسمانی فرشته ای فرود آید که ثواب این نماز را تا روز قیامت نویسد و چون وارد محشر می شود روی او چون شب چهارده باشد و نامه عملش را خداوند به دست راستش می دهد و به صورت آسان از او حساب می کشد.

 منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

    نماز شب پنجم رجب: عبورازصراط مانند برق لامع

 هر که در این شب شش رکعت نماز کند و در هر رکعت بعد از حمد بیست و پنج بار توحید را بخواند . خداوند ثواب چهل پیغمبر و چهل صدیق و چهل شهید به او عطا کند و از صراط مانند برق لامع که بر اسبی از نور سوار شده ، بگذرد . 

     روز پنجم رجب:شهادت ابن سكيت نحوی از عظماي شيعه و از خواص امام محمدتقي علیه‌السلام و امام علي‌النقي علیه‌السلام بشمار مي‌آمد. وی معلم معتز و مؤيد (پسران متوكل عباسي) بود و بخاطر دفاع از امیرالمؤمنین ع بدستور متوکل، مأموران حكومتي زبانش را از قفا بيرون آورده و وي را به همان حال به شهادت رسانيدند. ( شرح واقعه درکتاب: مهمترین دانستنیهای یک مسلمان بارویکردروزشماررویدادهای تاریخ اسلام و اعمال عبادی سال،زهرا پاشنگ، ج ۲٫)

نماز شب ششم رجب:دریافت هفتاد هزار حسنه

 هر که در در این شب دو رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد ، هفت بار آیة الکرسی را بخواند، منادی از آسمان ندا می کند ای بنده خدا، حقّا که تو ولیّ خدا هستی و برای تو هفتاد هزار حسنه است که هر حسنه نزد خداوند برتر است از کوه هائی که در دنیاست.

 منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

فضیلت ۶ روز روزه داری در ماه رجب

ابن بابویه در کتاب «ثواب الاعمال» و «امالی» آورده است که پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کس ۶ روز از ماه رجب را روزه بدارد،از قبر بیرون می آید در حالی که نور چهره اش سپیدتر از نور آفتاب می درخشد و نیز افزون بر این، نوری به او عطا می شود که همه ی کسانی که در روز قیامت گرد آمده اند، بدان روشن ونورانی می گرداند و خداوند او را در روز قیامت جزو ایمِنان مبعوث می گرداند تا این که بدون حساب از (پل) صراط عبور کند و از عاق والدین بودن و نیز از قطع ارتباط با نزدیکان ایمن می گردد.

  نماز شب هفتم رجب: ایمنی از فزع اکبر

هر که در این شب چهار رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد توحید  و سوره فلق و سوره ناس هر یک را سه بار بخواند و بعد از نماز ده بار تسبیحات اربعه را بگوید، خداوند در سایه عرش خود او را منزل دهد و پاداش کسی که ماه رمضان را روزه داشته به او عطا می کند و تا زمان فراغت از نماز فرشتگان برای او طلب آمرزش می کنند و براو حالت جان دادن و عذاب قبر آسان شود و از دنیا نمی رود مگر آنکه جای خود را در بهشت ببیند .این نماز برای ایمنی از فزع اکبر توصیه و تأکید شده است.

 منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

   نماز شب هشتم رجب:مزدشاکرین و صابرین، ثواب ختم قرآن درماه رمضان

 هر که در این شب بیست رکعت نماز کند و در هر رکعت بعد از حمد هر یک از سوره های توحید و ناس و فلق و کافرون را سه بار بخواند  خداوند مزد شاکرین و صابرین را به او عطا کند و گویا قرآن رادر ماه رمضان ختم کرده و چون از قبر برخیزد هفتاد ملک او را استقبال کرده،بشارت بهشت دهند و تا بهشت مشایعت کنند.

   منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

 نماز شب نهم رجب:آمرزش، ثواب صد حج و صد عمره  

 هر که در شب نهم رجب دو رکعت نماز کند و در هر رکعت بعد از حمد پنج بار سوره تکاثر را بخواند از جای خود برنخیزد مگر آنکه خدا او را بیامرزد و به او ثواب صد حج و صد عمره عطا کند و هزار هزار رحمت بر او نازل شود و از آتش جهنم ایمن شود و اگر تا هشتاد روز بمیرد، شهید مرده است.

  منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

 نماز شب  دهم رجب:بنای قصری در بهشت

 هر کس در این شب بعد از نماز مغرب دوازده رکعت نماز گذارد هر رکعت به یک حمد و سه توحید در هر رکعت خداوند برای او قصری در بهشت بنا کند و درآن قصر خانه ها باشد به عدد ستارگان آسمان و در آن خانه ها نعمتهایی باشد که کسی بر وصف آن قادر نباشد.

روز دهم رجب: میلاد مسعود دو نورآسمانی،مظهر جودالهی وباب المراد عاشقان اهل بیت(ص) ابن الرضا  امام جواد(ع) درسال ۱۹۵ ه ق وشش ماهه کربلا حضرت علی اصغر(ع)در سال ۶۰ ه ق در شهر مدینه.

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

 نماز شب یازدهم رجب: ثواب تلاوت تورات و انجیل و قرآن، آمرزش همه گناهان

هر کس در این شب ، دوازده رکعت نماز بجا بیاورد و در هر رکعت بعد از حمد ، دوازده بار آیة الکرسی بخواند، خداوند به ثواب تلاوت تورات و انجیل و قرآن و هر کتابی که به انبیاء نازل نموده ،عطا فرماید و منادی از عرش ندا می کند که عمل خود را از سر گیر که حقتعالی تو را آمرزید.

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

 نماز شب دوازدهم رجب: ثواب امر به معروف و نهی از منکر، هفتاد رحمت الهی

هر که در این شب دو رکعت نماز کند و بعد از حمد ، ده بار آیه شریفه آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ، لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ.  را که در آخر سوره بقره است را تا آخر بخواند خداوند به او عطا کند، ثواب کسی را که امر به معروف و نهی از منکر انجام داده و پاداش هفتاد بنده آزاد کردن از اولاد اسماعیل را  عطا نماید و نیز هفتاد رحمت خویش را به او ارزانی می دارد.

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

ایّام البیض

روزهای 13-14-15 رجب  به ایام البیض مشهور است. بيض جمع ابيض به معناي سفيد و درخشان است كه به روزهاي سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمري گفته مي شود و به عقيده مسلمانان ايّام البيض ماه هاي رجب،‌شعبان و رمضان داراي فضيلت بسيار مي باشد كه در شريعت و فقه اسلام بر اقامت سه روز در مسجد جامع براي عبادت خدا و تهذيب نفس اطلاق مي گردد.

شرح و نزول برخي از آيات قرآن كريم دال براين است كه ايّام البيض در اديان الهي سابقه ديرينه اي داشته و در اسلام استمرار يافته و احتمالا پاره اي از احكام و شرايط آن تغيير كرده است.

 در فضيلت ايّام البيض اين بس كه معادل طواف كعبه و همتاي ركوع و سجود ذكر شده است.

مهم‌ترین عمل در این سه روز اعتکاف و روزه است. پیامبر(ص) از مردم خواسته است که روزه گرفتن ماهیانه خویش را در ایّام بیض قرار دهند.

نزد شیعیان، ایّام البیض  ماه رجب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

نمازهای مخصوص ایّام البیض در ماههای رجب و شعبان و رمضان

امام صادق(علیه السلام) فرمود: خداوند به این امّت سه ماه ارزشمند عطا کرد، که به امّت هاى قبل نداده بود و آن ماهها، رجب، شعبان و ماه رمضان است و سه شب نیز به این امّت عنایت کرد که به امّت هاى پیشین نداده بود و آن شب هاى سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه است و همچنین سه سوره (بافضیلت و پرمحتوا) به این امّت عطا کرد که به امّت هاى سابق نداده بود و آن سوره هاى یس، مُلک و توحید است، از این رو هر کس که میان این سه فضیلت جمع کند، میان بهترین عطاهاى این امّت جمع کرده است.

از امام(علیه السلام) سؤال شد: چگونه مى توان میان آنها جمع کرد؟

فرمود: در لیالى بیض (سه شب مزبور) در این سه ماه نماز بخواند. یعنی به این نحو: مستحبّ است در ماه رجب و شعبان و رمضان

در شب سيزدهم دو ركعت نماز بگذارند، در هر ركعت يك مرتبه حمد و يس و تَبارَكَ المُلْكُ وتوحيد بخواند در شب چهاردهم چهار ركعت به دو سلام به همين كيفيّت و درشب پانزدهم شش ركعت به سه سلام به همين كيفيّت.

حضرت صادق عليه السلام فرمود: هر كه چنين كند جميع فضيلت اين سه ماه را دريابد و جميع گناهانش غير از شرك آمرزيده شود.

– نمازشب سیزدهم رجب:آمرزش گناهان،عبوراز صراط همانند آذرخش سریع و درخشان

۱- نماز ایام البیض دورکعت، در هر ركعت حمد يك مرتبه و يس و تَبارَكَ المُلْكُ وتوحيد بخواند.

۲- هر کس در این شب دو رکعت نماز کند و در رکعت اول بعد از حمد ، سوره عادیات و در رکعت دوم بعد از حمد  سوره تکاثر را بخواند ، خداوند همه گناهان او را بیامرزد اگر چه عاق والدین باشد و از وی راضی شود و همانند آذرخش سریع و درخشان از پل صراط می گذرد به او در فردوس، هزار شهر عطا نماید.

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

اعمال روز سيزدهم رجب

آغاز ایام البیض است و ثواب بسيارى براى روزه‌ اين روز و دو روز بعد وارد شده و اگر كسى خواهد عمل اُمّ داوُد به جا آورد بايد اين روز را روزه بگيرد.

روز سیزدهم رجب: میلاد مسعود فخر عالم امکان، وصیّ  رسول خدا(ص) حضرت امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب (ع).

علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را           که به ماسوا فکندی همه سایه هما را

دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین           به علی شناختم من به خدا قسم خدا را

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

 نماز شب چهاردهم رجب:آمرزش گناهان، ثواب خواندن همه کتب آسمانی

۱- نماز ایام البیض چهار رکعت، در هر ركعت حمد يك مرتبه و يس و تَبارَكَ المُلْكُ وتوحيد بخواند.

۲-هر کس در این شب سی رکعت نماز بجا بیاورد و در هر رکعت بعد از حمد یکبار سوره توحید ویکبار آیه آخر سوره کهف: قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا را بخواند، اگر چه گناهانش بیشتر از ستارگان آسمان باشد، از نماز بیرون نشود مگر پاک و پاکیزه و گویا همه کتابها را که خدای تعالی نازل کرده ، خوانده است .

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

اعمال شب نيمه‌ ماه رجب

شب نيمه ماه رجب:شب شريفى است،و در آن چند عمل مستحبّ است: اوّل:غسل كردن.دوّم:شب زنده‏دارى به عبادت، سوّم زيارت امام حسين عليه السلام.

          سید در اقبال بیان داشته که روایات به صراحت گویای آن است که اسراری در این شب نهفته است و نیکی هایی در آن بخشیده می شود و تنگدستان بی نیاز می گردند و دلشکستگی دلشکستگان جبران می گردد.

        منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

نمازهای شب پانزدهم رجب

۱- نماز ایام البیض شش ركعت، در هر ركعت حمد يك مرتبه و يس و تَبارَكَ المُلْكُ وتوحيد بخواند.

۲-هر کس در این شب سی رکعت نماز کند و در هر رکعت ده بار توحید بخواند ، خداوند او را از آتش دوزخ آزاد می کند و به هر رکعتی ثواب چهل شهید برای او می نویسد و به هر آیه ای که خوانده ، دوازده نور به او عطا کند به عدد هر توحید که خوانده ، دوازده شهر از مشک و عنبر برای او بنا کند اگر در بین این شب و سال آینده بمیرد شهید محسوب می شود و از عذاب قبر محفوظ می شود .

۳دوازده ركعت نماز هر دو ركعت با يك سلام و در هر ركعت هر يك از سوره‌ حمد و توحيد و فلق و ناس و آية الكرسى و قَدْر را چهار مرتبه بخواند و بعد از سلام چهار مرتبه بگويد اَللّهُ اَللّهُ رَبّى لا اُشْرِكُ بِهِ شَيْئا وَلا اَتَّخِذُ مِنْ دُونِه وَلِيّا و هر چه مى خواهد بخواند.

و اين نماز را بدين طريق سيّد از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده است اما شيخ در مصباح فرموده كه داود بن سرحان از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: در شب نيمه‌ رجب دوازده ركعت نماز، به جا مى آورى و در هر ركعت حمد و سوره مي‌خواني و بعد از نماز حمد و سوره‌ فلق و سوره‌ ناس و سوره‌ اخلاص و آيه الكرسى را چهار مرتبه مي‌خواني و بعد از آن چهار مرتبه مى‌گويى سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَكْبَر سپس مى گوئى اَللّهُ اَللّهُ رَبّى لا اُشْرِكُ بِهِ شَيْئا وَما شاَّءَ اللّهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ و در شب بيست و هفتم نيز مثل اين را به جا مي‌آوري.

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

اعمال روز نيمه‌ رجب

در كتاب شريف اقبال آمده است: حضرت آدم از خداوند پرسيد خدايا محبوب‌ترين روزها و گرامي‌ترين زمانها نزد تو كدام است. خداوند وحي فرمود: محبوب‌ترين روزها نزد من نيمه رجب است. اي آدم در اين روز بكوش  تا با قرباني كردن، ميهماني دادن، روزه داشتن، نيايش كردن، بخشش خواستن‌، لا اله الا الله گفتن به من تقرّب و نزديكي جويي. حال که نیمه رجب چنین شکوهی دارد بر سالک عاقل است که به خود آید و چنین فرصت خوبی را برای درمان گناهان گذشته اش و برای جبران اوقات از دست رفته اش غنیمت بشمرد و آن را به آسانی از دست ندهد و بکوشد تا با اخلاص در یک روز نقایص عمر را بازسازد .

 نيمه‌ رجب روز مباركى است و در آن چندين عمل است:

۱- غسل. ۲- روزه داشتن. ۳- زيارت حضرت امام حسين عليه السلام.  

 از ابن ابى بصیر نقل شده است كه گفت از امام رضا علیه‌السلام پرسیدم كه در چه ماهی امام حسین علیه السلام را زیارت كنیم؟ حضرت فرمودند: در نیمه رجب و نیمه شعبان. ۴- انجام اعمال ام داود و خواندن دعاي استفتاح( دعای اُمّ داوُد). ۵- خواندن نماز سلمان.

برای دستیابی به زیارت امام حسین علیه السلام : زیارت شب و روز اول رجب، نیمه رجب و نیمه شعبان اینجا کلیک کنید

نمازهای روز پانزدهم رجب

نماز سلمان: به نحوي كه در روز اوّل رجب آمده است.۱

نماز سلمان به اين صورت است كه ده ركعت نماز گذارد،بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت‏ يك مرتبه سوره حمد،سه مرتبه توحيدو سه مرتبه قل يا ايّها الكافرون را خوانده و پس از هر سلام‏ دستها را بلند كند و بگويد:

لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.

معبودى جز خدا نيست،يگانه و بى‏شريك است،فرمانروايى و سپاس تنها براى اوست،زنده مى‏كند و مى‏ميراندو اوست‏ زنده‏اى كه نمى‏ميرد،خير به دست اوست و او بر هر كارى تواناست.

سپس بگوید إِلَها وَاحِدا أَحَدا فَرْدا صَمَدا لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا.

معبود،يگانه،يكتا،فرد،مقصود نيازمندان كه همسرى و فرزندى نگرفته است.

سپس دستها را بر چهره خود بكشد.

۲- چهار رکعت نماز بگزارد (هر دو رکعت به یک سلام) و پس از سلام دستهاى خود را بگشاید و بگوید:

اَللّهُمَّ یا مُذِلَّ کلِّ جَبّارٍ؛ وَ یا مُعِزَّ الْمُؤْمِنینَ اَنْتَ کهْفی حینَ تُعْیینِی الْمَذاهِبُ؛ وَ اَنْتَ بارِئُ خَلْقی رَحْمَةً بی‌وَ قَدْ کنْتَ عَنْ خَلْقی غَنِیاً وَ لَوْ لارَحْمَتُک لَکنْتُ مِنَ الْهالِکینَ وَ اَنْتَ مُؤَیدی بِالنَّصْرِ عَلی اَعْداَّئی وَ لَوْ لانَصْرُک اِیای لَکنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحینَ یا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعادِنِها وَ مُنْشِئَ الْبَرَکةِ مِنْ مَواضِعِها یا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَالرِّفْعَةِ فَاَوْلِیاَّؤُهُ بِعِزِّهِ یتَعَزَّزُونَ وَ یا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوک نیرَ الْمَذَلَّةِ عَلی اَعْناقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خاَّئِفُونَ اَسئَلُک بِکینُونِیتِک الَّتِی اشْتَقَقْتَها مِنْ کبْرِیاَّئِک وَ اَسئَلُک بِکبْرِیاَّئِک الَّتِی اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِک وَ اَسئَلُک بِعِزَّتِک الَّتِی اسْتَوَیتَ بِها عَلی عَرْشِک فَخَلَقْتَ بِها جَمیعَ خَلْقِک فَهُمْ لَک مُذْعِنُونَ اَنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیتِهِ.

اى خواركننده هر ستمگر سركش، از عزّت بخش مؤمنان، تويى پناهگاه من آن هنگام كه ديدگاه ها و روش ها مرا عاجز سازند و تويى پديدآورنده جسم و جانم از روى مهر و رحمت، درحالى كه از آفريدن من بی نياز بودى و اگر رحمت تو نبود هرآينه از هلاك شدگان بودم و تويى تأييد كننده من در پيروزى بر دشمنانم و اگر يارى تو نبود هرآينه از رسواشدگان بودم، اى فرستنده رحمت از سرچشمه هايش و پديد آورنده بركت از جاهايش، اى آن كه هستی اش را به نهايت بزرگى و بلندى خاص ساخته، س دوستانش به عزت او عزيز مى شوند، اى آن كه پادشاهان در برابرش يوغ خوارى بر گردن نهاده اند در نتيجه از حملات انتقام جويانه اش در هراسند، از تو مى خواهم به حق وجودت كه آن را از كبريايت برون ساختى و از تو مى خواهم به حق كبريايت كه آن را از عزّتت برگرفتى و از تو مى خواهم به حق عزّتت كه با آن بر حكومت هستى چيره گشتى و با آن همه آفريدگانت را آفريدى، در نتيجه همه آنان بر هستى ات اعتراف دارند، كه بر محمّد و اهل بيتش درود فرستى.

امام صادق(علیه السلام) از امیر مؤمنان على(علیه السلام) نقل کرده است که: هر غمزده و اندوهگینى این دعا را بخواند، خداوند متعال اندوه و غم او را برطرف مى سازد.

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

۳-حضرت رسول (ص)فرمودند: کسی که در روز نیمه ماه رجب به هنگام بالا آمدن روز پنجاه رکعت بگزارد که در هر رکعتی سوره های حمد و سوره های اخلاص و فلق وناس را یکبار بخواند از گناهانش بیرون می آید به مانند روزی که از مادر متولد شد و از قبرش با گواهان محشور می شود .با پیامبران وارد بهشت می شود ودر قبر عذاب نمی شود وتنگی وتاریکی قبر از او برداشته می شود ودر حالیکه از قبرش بر می خیزد که صورتش می درخشد.

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

عمل امّ داوود

عمل امّ داوود مهم‌ترين عمل روز پانزدهم رجب است و براى برآمدن حاجات و كشف كُرُبات و دفع ظلم ظالمان مؤثّر است. شرط کمال به‌جای آوردن اعمال ام‌داود در پانزده رجب این است که از روز ۱۳ رجب تا پانزدهم را روزه بگیرند.[مفاتیح الجنان).

كيفيت عمل ام داود

كيفيّت مرحله مقدماتی آن بنا بر آنچه در مصباح شيخ  آورده شده است:

روز سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم را روزه بگيرد در روز پانزدهم نزديك ظهر غسل كند و چون وقت ظهر شد نماز ظهر و عصر را به جا آورد. ركوع و سجود را نيكو كند. در مكاني خلوت باشد كه چيزى او را مشغول نسازد و انسانى با او تكلّم ننمايد

كيفيّت مرحله مقدماتی آن بنا بر آنچه دراقبال الاعمال سيد بن طاووس آورده  شده است:

روز سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم را روزه بگيرد. نزديك ظهر روز پانزدهم غسل كن. هشت ركعت نماز(نافله ظهر) با ركوع و سجود دقيق و حساب شده انجام بده. سپس نماز ظهر را بخوان و بعد از آن دو رکعت نماز بخوان و بعد از آن صد مرتبه بگو: یا قاضِیَ حَوایجِ السّائلین، سپس هشت رکعت نافله عصر را بخوان. در برخی روایات در اینجا آمده است: در هر رکعت از این هشت رکعت یعنی نوافل عصر، بعد از حمد سه بار سوره توحید و یکبار سوره کوثر را بخوان. سپس در ادامه نماز عصر را بخوان و باید که با لباس پاکیزه ( برخی روایات بر روی حصیر پاکیزه بنشین) نماز بخوانی و بکوش هیچ کس بر تو وارد نشده و با تو سخن نگوید.

چون از نماز فارغ شود در ادامه مرحله پایانی که در هر دو روایت مشترک است:

 رو به قبله كند و صد مرتبه  سوره حمد و صد مرتبه سوره‌‌ اخلاص و ده مرتبه آية الكرسى را بخواند و سپس سوره انعام، بنى اسرائيل، كهف، لقمان، يس، صافّات، حم سجده، حمعسق( شوری) ،حم دخان، فتح، واقعه، مُلْك، ن وَ القَلم وَ اِذَا السَّماَّءُ انْشَقَّتْ و ما بعدش را تا آخر قرآن و چون از اينها فارغ شود رو به قبله، دعاي مخصوصي كه در مفاتيح آمده است بخواند(دعاي استفتاح( دعای اُمّ داوُد).سیّد در اقبال فرموده اگر بلد نبودی و نتوانستی این سوره ها را از روی قرآن قرائت کنی، بجای آنها هزار مرتبه قُل هُوالله اَحَد بخوان و از شیخ مفید نقل نموده اگر کسی بلد نبود و نتوانست سوره های یاد شده را روز نیمه رجب بخواند، یا طاقت و حال آنها را نداشت، بجای آنها بعد از صد مرتبه  سوره حمد و ده بار آية الكرسى، هزار بار سوره توحید بخواند.

دعای ام داود و صوت سوره ها در لینک زیر است:

برای دستیابی به عمل امّ داود اینجا کلیک کنید

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

نماز شب شانزدهم رجب:  اعطاء ثواب هفتاد شهید، رفع عذاب قبر 

هر کس در این شب سی رکعت نماز بجا بیاورد و در هر رکعت بعد از حمد ده بار توحید را بخواند از نماز که فارغ شد خداوند ثواب هفتاد شهید به او عطا کند و در روز قیامت در حالی که نور او به فاصله میان مکه و مدینه برای همگان می درخشد حاضر می شود  و حقتعالی برائت از نفاق بر وی عطا کند و عذاب قبر نبیند ….

 منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

نماز شب هفدهم رجب: اعطاء ثواب هفتاد شهید، رفع عذاب قبر 

همانند نماز شب شانزدهم هر کس در این شب سی رکعت نماز بجا بیاورد و در هر رکعت بعد از حمد ده بار توحید را بخواند از نماز که فارغ شد خداوند ثواب هفتاد شهید به او عطا کند  و در روز قیامت در حالی که نور او به فاصله ی میان مکه و مدینه برای همگان می درخشد حاضر می شود  و حقتعالی برائت از نفاق بر وی عطا کند و عذاب قبر نبیند. 

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

    نماز شب هجدهم رجب:آمرزش گناهان و دوری از آتش جهنّم

 هر کس در این شب دو رکعت نماز بجا آورد و در هر رکعت بعد از حمد هر یک از توحید و فلق و ناس را ده بار بخواند چون از نماز فارغ شود ، خداوند متعال به ملائکه خود بفرماید: لو کانت  ذنوب هذا اکثر من ذنوب العشارین لغفرتها له بهذا الصلوة اگر گناه ایشان از گناهان باج گیرها هم بیشتر باشد با این نماز او را آمرزیدم وخداوند میان او و آتش، هفت خندق قرار می دهد که میان هر خندق مثل میان آسمان وزمین فاصله است.

 نماز شب نوزدهم رجب: ثواب معادل آنچه به حضرت موسی ع اعطاء شده

هر کس در این شب چهار رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد هر یک از آیة الکرسی و توحید را پانزده بار بخواند ، خداوند به او عطا نماید از ثواب مثل آن چه به حضرت موسی عطا فرموده و به هر حرفی،  ثواب شهیدی به او کرامت نماید و از فرشتگان سه بشارت به او می فرستد ، اول آنکه در محشر او را رسوا نکند، دوم از وی حساب نگیرد ، سوم بدون حساب داخل بهشت شود و چون او را به پیشگاه خدا برند حقتعالی بر وی سلام دهد و بفرماید ای بنده من نترس و محزون نباش همانا من از تو راضی هستم و بهشت برای تو مباح است.

 منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

نماز شب بیستم رجب:ایمنی از آسیب جنّ و انس

 هر کس در این شب دو رکعت نماز گذارد و در هررکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره قدر را بخواند ، ثواب ( بقدر مزد نماز مستحبی ) حضرت ابراهیم و موسی و یحیی و عیسی  را به او عطا می فرماید و صدمه و آسیبی از جن و انس به او نمی رسد و خداوند به نظر رحمت به بنگرد

   منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

  نماز شب بیست و یکم  رجب: تایک سال گناه ننویسند

 هر کس در این شب شش رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد یازده بار سوره کوثر و ده بار توحید را بخواند خداوند به فرشتگان کرام الکاتبین امر فرماید که تایک سال گناه او را ننویسند و حسنات او را بنویسند ( فرصت ترک گناه می یابد ) حضرت رسول اکرم(ص) در ادامه فرمود هر کس من و خدا را دوست بدارد و این نماز را بخواند و اگر نتوانست ایستاده بخواند در حال نشسته بخواند خداوند به فرشتگان مباهات میکند و می فرماید: من او را بخشیدم.ترجمه اقبال، ج۲، ص۸۲۲) 

    نماز شب بیست و دوم رجب: دیدن جای خود در بهشت

هر که در این شب  هشت رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد هفت بار سوره کافرون را بخواند و چون از نماز فارغ شد ، ده بار صلوات بفرستد و ده بار استغفار کند از دنیا نرود مگر آن که جای خود را در بهشت ببیند و با اسلام بمیرد و اجر هفتاد پیغمبر برای او باشد.

 منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

 نماز شب بیست و سوم رجب: ثواب هفتاد حج ، تشییع هزار جنازه و عیادت هزار مریض  

 هر که در این شب دو رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد پنج بار سوره ضحی را بخواند، خداوند به عدد هر حرفی که خوانده و به عدد هر کافر و کافره ای که هست،  درجه ای در بهشت برای او عنایت فرماید و ثواب هفتاد حج و ثواب تشییع هزار جنازه و عیادت هزار مریض  برآوردن حاجت برادر مسلم برای او عطا فرماید.

اعمال روز بيست و سوم رجب

زيارت حضرت امام حسن مجتبی عليه السلام  و لعن بر قاتلان و ظالمان آن حضرت در اين روز مناسب است.

  نماز شب بیست و چهارم رجب: سلامتی دنیا و آخرت

 هر که در این شب چهل رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد یک بار آیه آمن الرسول ( آخر سوره بقره ) و یک بار توحید بخواند ، خداوند هزار حسنه برای او نویسد  و هزار سیئه او را محو کند و هزار درجه برای او بلند فرماید و هزار ملک از آسمان نازل می کند که دست های خود را بلند نموده بر او صلوات می فرستند و سلامتی دنیا و آخرت ر به او عطا می کند و گویا شب قدر را درک کرده و…

 منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

 نماز شب بیست و پنجم رجب:حفظ مال وجان ودین و آمرزش

  هر کس در این شب بیست رکعت نماز در بین نماز مغرب و عشا بجا بیاورد و در هر رکعت یکبار آیه آمن الرسول و یکبار توحید را بخواند ، خداوند جان و مال و دین و دنیا و آخرت او را حفظ کند و از جای خود برنخیزد تا خدا او را بیامرزد.

اعمال روز بیست و پنجم رجب

حضرت امیرع فرموده است روزه این روز دویست سال کفاره گناه است.

شهادت امام موسی کاظم(ع)

 شهادت جانگدازهفتمین امام شیعیان حضرت باب الحوائج امام موسی ابن جعفر (ع) پس از سالها شکنجه وآزار در زندان هارون الرشید درشهر کاظمین ودر سن ۵۵ سالگی در سال ۱۸۳ ه ق اتفاق افتاد.

 نماز شب بیست و ششم رجب: مصافحه با فرشتگان

 هر که در این شب دوازده رکعت نماز گذارد و در هر رکعت بعد از حمد چهل بار ( در روایتی چهار بار ) توحید بخواند،  فرشتگان با وی مصافحه کنند و فرشتگان با هر که مصافحه کنند از توقف صراط و حساب و میزان ایمن گردد و خداوند هفتاد فرشته به سوی او می فرستد که برای او استغفار کنند و ثواب برای او نویسند و برای او تهلیل کنند و هر وقتی که از جای خود برخیزد، گویند:  اللهم اغفر لهذا العب:خداوندا این بنده را بیامرز. ( اقبال الاعمال،  ج ۳، ص ۲۶۴٫)

اعمال روز بیست و ششم رجب

از حضرت رضا (ع )  روایت است هر کس روز بیست و ششم رجب را روزه دارد،  خداوند روزه او را کفاره هشتاد ساله گرداند.

وفات عموی گرامی رسول خدا (ص) حضرت ابوطالب (ع)در شعب ابو طالب.

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

اعمال مخصوص شب بیست وهفتم رجب (عید مبعث)

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

شب مبعث از شبهای متبرکه است و برای آن اعمالی ذکر شده تا امکان بهره مندی هرچه بهتر و بیشتر از این فرصت معنوی فراهم شود: 

۱- غسل کردن مستحب است.۲- زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) که افضل اعمال  شب عید مبعث است.۳-خواندن دعای ویژه این شب که در مفاتیح الجنان آمده است.

۴-اقامه نمازهای مخصوص شب عید مبعث ۴- روزه روز عید مبعث که با روزه یک سال برابری می کند. ( ترجمه اقبال، ج۲، ص ۸۳۱)

سيد (بن طاووس ) فرموده: براى آن حضرت در اين شـب سـه زيـارت است-اول  زيارت رجـبـيه كـه بـا جـمـله الحـمد الله الذى اشهدنا مشهد اوليائه فى رجب شـروع مـى شـود که دراعمال ماه رجب این سایت آمده است.  چنانچه در كتاب مزار الكبير، شيخ محمد بن المشهدى مى گويد: و از آن چه مستحب است كه در شب مبعث با آن اميرالمومنين عليه السلام و هر امامى كـه در مـاه رجـب بـراى زيـارت در حـرم او حـاضر باشد زيارت شود همين زيارت است كه اشاره مى فرمايد به زيارت مذكور (رجبيه)

برای دستیابی به اعمال و مراقبات کامل ماه رجب اینجا کلیک کنید

برای دستیابی به زیارت امین الله اینجا کلیک کنید

دوم : زيـارت هـفـتـم اسـت  سـوم : زيـارت مختصه معروفه( مفاتیح، ص ۶۴۶) كه براى شب و روز مبعث در كتب مزاريه ذكر شده است.همچنین دعای مخصوص شب مبعث از بلد الامین که در مفاتیح آمده است.

دعای مخصوص شب عید مبعث درلینک زیر:

برای دستیابی به اعمال و مراقبات کامل ماه رجب اینجا کلیک کنید

نمازهای مخصوص شب عید مبعث

۱-شیخ طوسى در مصباح المتهجّد روایتى را از امام جواد (علیه السلام) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: در ماه رجب، شبى است که از تمام آنچه که خورشید بر آن مى تابد بهتر است و آن شب، شب بیست و هفتم ماه رجب است که در صبح این شب، رسول خدا (ص)به رسالت مبعوث گردید و از شیعیان ما هر کس در آن شب عملى را انجام دهد، پاداش آن به اندازه عمل شصت سال خواهد بود.

از آن حضرت سؤال شد: چه عملى در آن شب بهتر است؟

فرمود: پس از نماز عشا وقتى که خوابیدى، پیش از نیمه شب، یا پس از نیمه آن از خواب برمى خیزى و دوازده رکعت نماز مى خوانى، در هر رکعتى، سوره حمد و یک سوره از سوره هاى کوچک مفصّل(پاورقی مرحوم محدّث قمى، سوره هاى کوچک مفصّل را به سوره محمّد، تا آخر قرآن تفسیر کرده است، ولى در روایت اقبال و زاد المعاد آمده است که: منظور از آن، سوره یس به بعد است.) را مى خوانى، آنگاه در هر دو رکعتى که سلام نماز را دادى، مى نشینى و هفت مرتبه سوره حمد و هفت مرتبه معوّذتین (سوره فلق و ناس) و سوره هاى توحید و کافرون و سوره قدر و آیة الکرسى را هر کدام هفت مرتبه مى خوانى، پس از آن این دعا را مى خوانى:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَاقِدِ عِزِّكَ عَلَى أَرْكَانِ عَرْشِكَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتَابِكَ وَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ وَ ذِكْرِكَ الْأَعْلَى الْأَعْلَى الْأَعْلَى وَ بِكَلِمَاتِكَ التَّامَّاتِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ.

سپاس خداى را كه فرزندى بر نگرفته و شريكى در فرمانروايى و ياورى از روى خوارى و نياز برايش نبوده است، او را بسيار بزرگ شمارخدايا! از تو درخواست میكنم به حق جايگاه هاى عزّتت بر پايه هاى عرشت و منتهاى رحمتت در قرآنت و بنام بزرگتر بزرگتر بزرگترت و ذكر برتر برتر برترت و به كلمات كاملت، بر محمّد و خاندانش درود فرست و با من چنان كن كه شايسته آنى.

آنگاه هر حاجتى که دارى از خداوند طلب کن کن که برای هرچیزی دعا کنی به اجابت می رسد مادامیکه دعا و درخواستت گناه یا قطع رحم یا نابودی گروهی مومن نباشد.

۲- دوازده رکعت نماز است که نحوه آن در اعمال شب نیمه رجب، نیز بیان شد و اینگونه است: 

این نماز را امام ابوالحسن (ع) روایت کرده می خوانی که فرمود:

در این شب هر زمان که خواستی دوازده رکعت بگزار ودر هر رکعتی سوره های حمد و فلق وناس را یکبار ونیز اخلاص را چهار بار می خوانی وبعد از اتمام نماز همانطور که نشسته ای چهاربار می گویی:

“لا اله الا الله والله اکبر الحمد لله وسبحان الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

آنگاه هر چه می خواهی دعا کن (اقبال الاعمال : ج ۳ ص ۲۶۷.مصباح المتهجد، ص۸۲۱)

۳- اين نماز را بدين طريق سيّد از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده است اما شيخ در مصباح فرموده كه داود بن سرحان از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: در شب نيمه‌ي رجب و در شب بيست و هفتم دوازده ركعت نماز، به جا مى آورى و در هر ركعت حمد و سوره مي‌خواني و بعد از نماز حمد و سوره‌ي فلق و سوره‌ي ناس و سوره‌ي اخلاص و آيه الكرسى را چهار مرتبه مي‌خواني و بعد از آن چهار مرتبه مى‌گويى سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَكْبَرُ پس مى گوئى اَللّهُ اَللّهُ رَبّى لا اُشْرِكُ بِهِ شَيْئا وَما شاَّءَ اللّهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ( و در شب بيست و هفتم نيز مثل اين را به جا مي‌آوري)

۴-این نماز را حضرت رسول (ص) فرمودند:

کسی که در شب بیست و هفتم از ماه رجب دوازده رکعت بگزارد که در هر رکعتی حمد را یکبار و سوره اعلی را ده بار و قدر را ده بار بخواند وبعد از نماز صد بار بر پیامبر (ص) صلوات بفرستد ونیز صد بار استغفار کند خداوند سبحان برای او ثواب عبادت فرشتگان را می نویسد.

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

روز بیست و هفتم رجب

اعمال روز عید مبعث(۲۷ رجب).

 در روایتى از امام صادق(ع) به عنوان شریف‌ترین اعیاد یاد شده است.

ابتدا غسل کردن که استحباب آن وارد شده و روزه گرفتن که در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که روزه این روز در نزد خدا معادل روزه هفتاد سال است و در روایت دیگری شصت ماه نقل شده  و پیامبر فرمودند:

هرکس روز ۲۷ ازماه رجب را روزه بگیرد،  خداوند قبر را بر او مسیر چهارصد سال گسترده می سازد وتمام آنرا با مشک وعنبر پر می کنند.

بسیار صلوات فرستادن ،چهارم  زیارت حضرت رسول ص و امیرالمؤ منین ع. یکی از جذابیتّهای زیارت امیرالمومنین(ع) است که زائر رو به ضریح می ایستد اما به پیامبر(ص) سلام می کند. شب مبعث هم مستحب است و تأکید می شود زیارت علی ابن ابیطالب(ع) خوانده شود.(ا ین مسئله، یادآور نقش امیرالمومنین(ع) در کنار پیامبر اکرم(ص) می باشد).

برای دستیابی به زیارت حضرت رسول اکرم(ص) از راه دور اینجا کلیک کنید

برای دستیابی به زیارت امیرالمؤمنین (ع) درشب و روز عید مبعث اینجا کلیک کنید

برای دستیابی به زیارت امین الله اینجا کلیک کنید

نمازهای روز بیست و هفتم رجب

سیّد در اقبال فرموده در رابطه با نماز در این روز باید توجه کرد که شیخ مفید در کتاب الرسالة العزّیه آورده است: نماز روز عید مبعث در اوایل روز خوانده می شود، ولی شیخ سلمان بن حسن در کتاب البدایة آورده است این نماز پیش از ظهر خوانده می شود و در روایت ابن یعقوب کلینی آمده انسان این نماز را در هر وقت از روز عید مبعث که خواست می تواند بخواند. (ترجمه اقبال، ج ۲، ص ۸۳۷)

۱- از ریّان بن صلت نقل شده است که هنگامى که امام محمّد تقى(علیه السلام) در بغداد بود، روز نیمه رجب و روز بیست و هفتم رجب را روزه مى گرفت و همه ملازمان و یاران آن حضرت نیز روزه گرفتند، آنگاه به ما فرمودند دوازده رکعت نماز بجا آوریم (هر دو رکعت به یک سلام) که در هر رکعت، حمد و سوره اى بخوانیم و هنگامى که نمازها به پایان رسید، هر یک از سوره هاى حمد، توحید و معوّذتین (فلق و ناس) را چهار مرتبه بخوانیم، آنگاه چهار مرتبه گفته شود:

لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ واللهُ اَکْبَرُ، وَسُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ، وَ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظِیمِ و چهار مرتبه: اَللهُ اَللهُ رَبِّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً و چهـار مرتبـه: لا اُشْرِکُ بِرَبّى اَحَـداً

۲-شیخ طوسى از حسین بن روح( رحمه الله)  روایت کرده است که: در این روز دوازده رکعت نماز بجا مى آورى و در هر رکعت حمد و هر سوره اى که خواستى مى خوانى و پس از هر دو رکعت سلام میدهی و این دعا را مى گویى:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيرا يَا عُدَّتِي فِي مُدَّتِي يَا صَاحِبِي فِي شِدَّتِي يَا وَلِيِّي فِي نِعْمَتِي يَا غِيَاثِي فِي رَغْبَتِي يَا نَجَاحِي فِي حَاجَتِي يَا حَافِظِي فِي غَيْبَتِي يَا كَافِيَّ فِي وَحْدَتِي يَا أُنْسِي فِي وَحْشَتِي أَنْتَ السَّاتِرُ عَوْرَتِي فَلَكَ الْحَمْدُ وَ أَنْتَ الْمُقِيلُ عَثْرَتِي فَلَكَ الْحَمْدُ وَ أَنْتَ الْمُنْعِشُ صَرْعَتِي فَلَكَ الْحَمْدُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْتُرْ عَوْرَتِي وَ آمِنْ رَوْعَتِي وَ أَقِلْنِي عَثْرَتِي وَ اصْفَحْ عَنْ جُرْمِي وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَيِّئَاتِي فِي أَصْحَابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِي كَانُوا يُوعَدُونَ:

خدا را سپاس كه فرزندى بر نگرفته و برايش در فرمانروايى شريكى و ياورى از روز خوارى نبوده است و او را بزرگ شمار، اى توشه ام در همه عمر، اى همنشينم در سختي ها، اى سرپرستم در نعمت، اى فريادرسم در رغبت، اى پيروزيم در حاجت، اى نگهدارم در غيبت، اى كفايتم در تنهايی اى همدمم در هراس، تو پوشاننده كاستى منى، تو را سپاس، تو ناديده گيرنده لغزش منى، تو را سپاس، تو بلندى بخش من در وقت افتادگى هستی، تو را سپاس، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و عيبم را بپوشان و هراسم را ايمنى بخش و لغزشم را ناديده گير و از گناهم چشم بپوش و از زشتي هايم درگذر و در زمره بهشتيان قرارم ده همراه با آن وعده صادقانه اى كه به آنها داده اى.

وقتى که نماز و دعا پایان یافت، هر یک از سوره هاى حمد، اخلاص، معوّذتین، کافرون، انّاانزلناه و آیة الکرسى را هفت مرتبه مى خوانى. سپس هفت بار مى گویى: لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ واللهُ اَکْبَرُ، وسُبْحانَ اللهِ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ و آنگاه هفت مرتبه مى گویى: اَللهُ اَللهُ رَبِّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً، پس از آن، هرچه از خدا مى خواهى طلب نما.( مصباح المتهجّد، صفحه ۸۱۶ ؛اقبال، صفحه ۶۷۶٫ در زادالمعاد، صفحه ۴۰، مى گوید: این نماز، به سند معتبر از حضرت صاحب الأمر(عج) نقل شده است)

دعای روز مبعث :دعایى است که وقتى امام موسی بن جعفر(ع) را به جانب بغداد حرکت دادند و آن روز ۲۷ رجب ( سال ۱۷۹ه ق )بود خواند. سیّد در اقبال فرموده این دعا از دعاهای اندوخته و نهانی ماه رجب است، درمفاتیح الجنان هم آمده است شروع دعا:  یا مَنْ اَمَرَ بِالْعَفْوِ وَالتَّجاوُزِ، وَضَمَّنَ نَفْسَهُ الْعَفْوَ..این دعا در اعمال ماه رجب سایت گلزار نور آمده است.

فضائل روزه سه روزآخر ماه رجب

ابن بابویه (شیخ صدوق) به سند معتبر از سالم روایت کرده که گفت: به محضر امام صادق (علیه السّلام) مشرف شدم در حالی که چند روز به اواخر ماه رجب مانده بود، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: آیا در این ماه روزه گرفته‌ای؟ عرض کردم: نه، فرمودند آنقدر ثواب را از دست داده‌ای که اندازه‌اش را جز خداوند نمی‌داند همانا این ماهی است که خداوند آن را بر ایام دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و برای روزه داران آن کرامتش را واجب گردانیده است، عرض کردم: یابن رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اگر در اوقات باقی مانده روزه بدارم آیا به برخی از ثواب‌های روزه داران می‌رسم؟ فرمودند: ای سالم، هر کس یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد خداوند او را از شدت سکرات مرگ، هراس بعد از موت و از عذاب قبر مصون گرداند.

 نماز شب بیست و هشتم  رجب : ثواب عبادت فرشتگان

۱-دوازده ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره اعلى و ده مرتبه سوره قدر را بخواند و بعد از اتمام ركعات ، صد مرتبه بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد و صد مرتبه استغفار كند. رسول خدا صل الله عليه و آله فرمود: هر كسى كه اين نماز را به جا آورد، خدا از براى او ثواب عبادت ملائكه را مى نويسد.

۲- هر کس در این شب دوازده رکعت نماز بجا بیاورد و در هر رکعت بعد از حمد ده بار استغفار کند ، خداوند ثواب عبادت فرشتگان را برای او نویسد و.( معراج المؤمن مقدم، ص ۱۸۲).

روز بیست و هشتم و بیست و نهم رجب

  خروج امام حسین (ع)وخاندان نبوت از مدینه به سمت مکه. (جهت آگاهی از شرح  کامل واقعه عاشوراازمدینه تا کربلا و شام می توانید به کتاب: مهمترین دانستنیهای یک مسلمان بارویکردروزشماررویدادهای تاریخ اسلام و اعمال عبادی سال ،پاشنگ، جلد ۱،مراجعه فرمائید.)

در شب بیست و نهم رجب نیز همین نمازهای شب بیست و هشتم  وارد است.

  نماز شب سی ام رجب : صورتی چون ماه شب چهارده هنگام خروج ازقبر

 هر کس در این شب ده رکعت نماز بجا بیاورد و در هر رکعت بعد از حمد ، ده بار توحید بخواند . خداوند به او در جنت فردوس ، هفت شهر را به او بخشد و از قبرش در حالى كه صورتش مثل ماه شب چهارده است خارج مى شود و بر صراط  مثل برق خاطف می گذرد و از آتش نجات مى يابد.

اعمال روز آخر رجب

در روایتی از امام رضا (ع) آمده است هر کس روز آخر ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند گناهانش را مى آمرزد و روزه این روز کفاره نود سال است.

غسل در اول و وسط و آخر ماه وارد شده است.

نماز سلمان درروز آخر ماه رجب

ده ركعت نماز گذارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت يك مرتبه سوره «حمد»، سه مرتبه «توحيد» و سه مرتبه «قل يا ايّها الكافرون» را خوانده و پس از هر سلام دستها را بلند كند و بگويد:

لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ
يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.

پس دستها را بر روى خود كشد و حاجات خود را بطلبد که خدا مستجاب خواهد کرد

سلمان می گوید پس از اینکه حدیث این نماز را از پیامبر شنیدم، گریه کردم و به سجده افتادم از باب شکر خدا.

منبع:کتاب قرب نوافل جلد ۱ و کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان جلد ۲ نویسنده: زهرا پاشنگ

نمازهای کامل ماه رجب: نماز شب و روز اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم…ایّام البیض…..عید مبعث… تا سی ام رجب

گزیده ای از قرآن، دعاها، مناجات، زیارات ، مداحی و مطالب سایت گلزارنور

قرآن آن لاین بسیار نفیس سایت گلزارنور

قرآن آن لاین سایت گلزارنور

قابلیت ها:
امکان جستجو در متن قرآن.
امکان دسترسی سریع به سوره ، آیه ، جزء و صفحه دلخواه.
قابلیت قرائت همزمان قرآن با ۲۹ صوت بسیار زیبا از ۲۵ قاری بین المللی و همچنین ترجمه‌های گویای فارسی و انگلیسی
امکان انتخاب ۱۰۱ ترجمه قرآن از ۴۱ زبان زنده دنیا.
مشاهده ترجمه قرآن، تنها با قرار گرفتن مکان نما بر روی آیه مورد نظر.
امکان انتخاب تعداد تکرار آیه ، سوره ، صفحه و جزء جهت حفظ قرآن.
امکان افزودن قاری (به عنوان مثال جهت شنیدن ترجمه گویای فارسی ، انگلیسی و یا هر دو بعد از قرائت هر آیه)
و بسیاری امکانات دیگر.

ترتیل کلّ قرآن کریم به تفکیک جزء با صدای پنج قاری ممتاز: منشاوی، عبدالباسط، پرهیزکار، شاکرنژاد، معتز آقایی +دانلود صوت ومتن+ آداب تلاوت، دعاهای قبل و بعداز تلاوت

ترتیل کلّ سوره های قرآن +سوره های منتخب و جزء ۳۰  با صدای استاد منشاوی و تکرار کودک

دانلود قرآن به تفکیک صفحه به صفحه استاد منشاوی

متن وترجمه جدولی قرآن کریم بر حسب سوره: خودآموز آسان آموزش مفاهیم و ترجمه قرآن کریم

قرآن آن لاین سایت گلزارنور با قابلیتهای متعدد انتخاب صفحه، سوره و آیه، انتخاب قاری از۲۵ قاری ممتاز،انتخاب و مشاهده ترجمه

جامعترین دعاهای ختم قرآن،دعاهای قبل و بعداز تلاوت قرآن+ دانلود متن، دعای سجده واجب قرآن وآداب تلاوت قرآن

ختم قرآن سایت بصورت صفحه ای، حزب، جزء و ختم صلوات و دعاها، ختم هدیه به اموات

مفاتیح الجنان سایت گلزارنور

نهج البلاغه سایت گلزارنوربا ترجمه فارسی و انگلیسی

معرفی کتابهای ارزنده و نمونه، تألیف: زهراپاشنگ

معرفی کتاب مهمترین دانستنیهای یک مسلمان بارویکرد روزشماررویدادهای مهم اسلام و اعمال عبادی سال

معرفی کتاب راهکارهایی برای عبور آسانتراز مرگ، برزخ و قیامت و نحوه مرگ و شهادت پیامبران و ائمه اطهار ع

معرفی کتاب کلیدهای گنج خوشبختی و عاقبت بخیری ازامام صادق علیه السلام

معرفی وخلاصه شرح کتاب دوجلدی قُرب نوافل

ذکر،دعا، زیارت و تسبیح ایّام هفته

ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز شنبه+ دانلود متن و صوت

ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز یکشنبه+ دانلود متن و صوت

ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز دوشنبه+ دانلود متن و صوت

ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز سه شنبه+ دانلود متن و صوت

ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز چهارشنبه+ دانلود متن و صوت

ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز پنجشنبه+ دانلود متن و صوت

ذکر، دعا، زیارت و تسبیح روز جمعه+ متن و صوت

دعا ها

دعای کمیل باترجمه فارسی+دانلود صوت ومتن باصدای مجموعه مدّاحان منتخب

دعای ندبه باترجمه فارسی+ دانلود متن وصوت مجموعه مدّاحان منتخب

دعای توسل باترجمه فارسی+متن وصوت باصدای مدّاحان منتخب

دعای سمات باترجمه فارسی+خواص وبرکات+ دانلودمتن و صوت باصدای مجموعه مداحان منتخب

دعای عهد باترجمه فارسی و دانلود متن وصوت مجموعه مدّاحان منتخب

دعای یستشیربا خواص بخت گشایی+ دانلود متن و صوت باصدای مدّاحان منتخب

دعای صباح باترجمه فارسی+خواص+دانلودصوت ومتن باصدای مداحان منتخب

دعای عدیله باترجمه فارسی +دانلود صوت+متن باصدای مجموعه مداحان منتخب

دعای احتجاب باترجمه فارسی+ دانلود صوت و متن

دعای فرج و دعای سلامتی امام زمان عج+ دانلودمتن و صوت مجموعه مدّاحان منتخب

دعای عرفه باترجمه فارسی+ دانلود متن و صوت باصدای مدّاحان منتخب

حدیث شریف  کساء+ شرح مختصر+ دانلود متن و صوت باصدای مجموعه مدّاحان منتخب

متن و فضائل دعای عشرات با ترجمه+ دانلود متن و صوت با صدای مداحان منتخب

اعمال مستحبی ایّام البیض هر ماه قمری+ پاداش، متن، صوت و ترجمه دعای صحیفه(تسبیح)+نمازایّام البیض هرماه قمری

دعاى‏ اللهُمَّ یَا شَاهِدَ کُلِّ نَجْوَى ودعاى‏ اللّٰهُمَّ مَنْ تَعَبَّأَ وَ تَهَيَّأَ مخصوص شب ‏وروز جمعه و روز عرفه+ دانلود صوت و متن

دعای یا مَنْ اَظْهَرَ الْجَمیلَ وَ سَتَرَ الْقَبیح یا دعای أهل البيت المعمور با خواص معجزه آسای دنیوی و اخروی

دعای عَلْقَمه(دعای بعد از زیارت عاشورا) باترجمه+دانلود متن و صوت با صدای استاد حاج مهدی سماواتی

دعای هرروز ماه صفر و مقابله با نحوست ماه صفر یا نحسی روزهای دیگر

دعای اَبوحَمزه ثُمالی باترجمه ودانلود متن وصوت باصدای مجموعه مداحان منتخب

مناجات ها

مناجات امیرالمؤمنین امام علی (ع) در مسجد کوفه+ دانلودمتن وصوت با صدای استاد حاج مهدی سماواتی و فرهمند

لیست، فهرست و دعاهای مناجات خمس عشره سیدالساجدین امام سجاد علیه‌السلام

صحیفه سجادیه

لیست وفهرست دعاهای صحیفه سجادیه برای دسترسی به متن هردعا

خطبه ها

خطبه غدیر+دانلود صوت و متن با ترجمه فارسی

رساله

رساله حقوق حضرت امام سجاد (ع) همراه با ترجمه و دانلود متن

 ادعیه و اذکار 

 اذکاری برای ایمنی از زلزله+دعای مجرّب برای محفوظ بودن

دعای سریع الاجابه وتضمینی از حضرت علی علیه السلام برای همه حاجات، گشایش رزق، دفع سحروجادو و چشم زخم+ترجمه

متن کامل استغفار هفتاد بند امیرالمؤمنین علیه السلام +ترجمه+دانلودپی دی اف+صوت

دعای رفع نحسی ایّام زندگی

ختم سوره واقعه در روز دوشنبه اول ماه قمری برای افزایش رزق و برآورده شدن حاجات مهمّ+دانلودصوت سوره واقعه باصدای استاد منشاوی و استادمعتز آقایی

حدیث

پنجاه حدیث درباره نماز جماعت

چهل حدیث ناب از رسول اکرم صلى الله عليه و آله

چهل حدیث ناب از امام حسن مجتبی علیه السلام

زیارات

زیارت حضرت رسول(ص) از راه دورباترجمه فارسی+ دانلود متن و صوت

زیارت عاشوراباترجمه فارسی باصدای مجموعه مدّاحان منتخب + دانلود صوت و متن

زیارت امین الله+شرح مختصر+دانلود متن و صوت زیارت امین الله باصدای مجموعه مدّاحان منتخب

متن کامل زیارت آل یاسین+ دعای بعدش و ترجمه فارسی+دانلودمتن و صوت مجموعه مدّاحان منتخب

زیارت جامعه کبیره باترجمه فارسی+دانلود  متن وصوت ومدّاحان منتخب

زیارت جامعه کبیره باترجمه فارسی+دانلود  متن وصوت ومدّاحان منتخب

زیارت مطلقه امام حسین علیه السلام+دانلودصوت و متن

زیارت وارث (متن کامل) با صدای مجموعه مداحان منتخب و دانلود صوت و متن

زیارت امام حسین علیه السلام : زیارت اول رجب، نیمه رجب و نیمه شعبان

زیارت امام حسین علیه السلام در عید فطر و قربان باترجمه و دانلود صوت و متن

دستورالعمل ساده زیارت امام حسین علیه السلام از منزل: روزانه و روز جمعه

متن کامل زیارت غدیریه امام هادی(ع): سند دفاع ائمه اطهار علیهم السلام از ولایت امیر المومنین علی(ع)+دانلود صوت و متن

زیارت ناحیه مقدسه باترجمه و دانلود متن و صوت با صدای سیّد میرداماد

متن کامل زیارت اربعین با ترجمه+ دانلود متن وصوت و کلیپ باصدای مجموعه مدّاحان منتخب

زیارت امام حسین علیه السلام در شب‌های قدر باترجمه و دانلود صوت

فضیلت و متن زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام+ دانلود متن باترجمه و صوت

دو زیارتنامه مشترک ومختصر برای امام زادگان علیهم السلام

سه زیارتنامه حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) با ترجمه +دانلود متن و صوت

زیارت امّ البنین سلام الله علیها با ترجمه و صوت

متن کامل زیارت غدیریه امام هادی(ع): سند دفاع ائمه اطهار علیهم السلام از ولایت امیر المومنین علی(ع)+دانلود صوت و متن

زیارتنامه وصلوات خاصه حضرت امام هادی علیه‌السلام باترجمه+دانلود متن و صوت باصدای مداحان منتخب

زیارتنامه و صلوات خاصه

صلوات خاصه و زیارت امام حسن مجتبی علیه السلام+دانلود صوت و متن

زیارتنامه امام حسن عسکری(ع) باترجمه فارسی+دانلود  متن و صوت باصدای مجموع مداحان منتخب

زیارتنامه+صلوات خاصه +روضه امام جواد علیه السلام

زیارتنامه حضرت رقیه علیهاالسلام+ دانلود صوت

متن کامل زیارت اربعین با ترجمه+ دانلود متن وصوت و کلیپ باصدای مجموعه مدّاحان منتخب

زیارتنامه، صلوات خاصه و توسل به امام باقر علیه السلام+دانلود صوت و متن

متن و صوت زیارت و صلوات خاصه+روضه امام صادق علیه السلام+دانلود صوت

مراقبات روز ۲۳ ذیقعده: روززیارتی حضرت امام رضا علیه السلام+ زیارت مختصر+صلوات خاصه+سلام و صلوات بر حضرت امام رضا علیه السلام

زیارت‌‌نامه ها، نماز زیارت، سلام و صلوات ،صلوات خاصه و دعاهای بعداززیارت امام رضا(ع) با ترجمه +دانلود صوت ومتن

صلوات خاصه امام حسین علیه السلام با صوت +متن و صلوات بر امام حسین علیه السلام از صلوات بر حجج طاهره+ متن

صلوات خاصه، صلوات و زیارت مخصوص امام موسی کاظم علیه السلام+دانلود صوت و متن

اعمال و مراقبات کامل شب و روز عرفه و عید قربان+متن زیارت امام حسین علیه السلام درروز عرفه+ زیارتنامه حضرت مسلم ع+زیارت جامعه ائمه علیهم السلام از راه دور

زیارتنامه حضرت رقیه (س) باترجمه و صوت+ روضه حضرت رقیه(س) با صدای استادحاج مهدی سماواتی+ دانلود

زیارتنامه، صلوات خاصه و صلوات حضرت فاطمه زهراعلیها السلام باصدای مجموعه مداحان منتخب+دانلود صوت و متن+زیارت حضرت زهرا (س) در سوم جمادی الاخر

صلوات

صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی در عصر روز جمعه+دانلود صوت و متن

نماز

طریقه خواندن نمازشب+فضائل+احکام+ تعقیبات+ دعای حزین

نمازهای نافله صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا: احکام و تعقیبات آنها

آموزش نماز باترجمه فارسی و انگلیسی+احکام+تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام+ چرا زبان عربی، زبان رسمی نمازاست؟

اذان و اقامه باترجمه فارسی و انگلیسی+ احکام

نماز جمعه و احکام آن+ دعای قنوت نماز جمعه امام رضا علیه السلام

نمازجماعت و احکام آن

نمازهای ویژه

نماز توبه یکشنبه ذی‌القعده و همه یکشنبه ها + خواص و توصیه عرفا

نماز اولّ هرماه+اعمال اول ماه قمری باترجمه

نماز جعفر طیّار برای برآورده شدن حوائج و بخشش گناهان+ جعفرطیّارکه بود؟

نماز آیات را چطور بخوانیم؟+کلیپ آموزشی نمازآیات+ احکام نمازآیات

 اعمال عبادی سال

اعمال شب و روز اولّ ماه محرم+ روزه سوم محرم

اعمال عبادی چهارشنبه آخر ماه صفربرای رسیدن به حاجات+ خانه دارشدن

دعای هرروز ماه صفر برای دفع بلا و گرفتاری

عمل و دعای امّ داوُد+ دانلودمتن و کلیپ   استاد حاج مهدی سماواتی

استحباب خواندن دعای جوشن کبیر و دعای جوشن صغیر در روز اوّل ماه رمضان

نمازهای مشترک هرشب ماه رمضان

دعای وداع شب آخر ماه مبارک رمضان: دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه+ دانلودمتن و صوت مداحان منتخب

مراقبات روز ۲۳ ذیقعده: روززیارتی حضرت امام رضا علیه السلام+ زیارت مختصر+صلوات خاصه+سلام و صلوات بر حضرت امام رضا علیه السلام

مراقبات و اعمال شب و روز۲۵ ذیقعده یا دحوالارض: نماز و دعای کامل روزدحوالارض+دانلود صوت دعای روز دحوالارض

مراقبات و اعمال عبادی کامل دهه اول ذیحجه و روز ترویه+نمازشبهای دهه ذیحجه

اعمال و مراقبات کامل شب و روز عرفه و عید قربان+متن زیارت امام حسین علیه السلام درروز عرفه+ زیارتنامه حضرت مسلم ع+زیارت جامعه ائمه علیهم السلام از راه دور

اعمال شب عیدغدیر+نماز دوازده رکعتی شب عید غدیر

اعمال عبادی روزعیدغدیر+ نمازهای ویژه روزعیدغدیر+دعای غدیر

متن کامل زیارت غدیریه امام هادی(ع): سند دفاع ائمه اطهار علیهم السلام از ولایت امیر المومنین علی(ع)+دانلود صوت و متن

مراقبات و اعمال کامل شب و روز عاشورا+زیارت وارث+نماز شب و روز عاشورابا خواص استثنایی

دعای هرروز ماه صفر و مقابله با نحوست ماه صفر یا نحسی روزهای دیگر

اعمال روز هفدهم ربیع الأوّل+نماز روز هفدهم ربیع الأوّل بادعای کامل آن+متن زیارت امیرالمؤمنین ع در روز هفدهم ربیع الاول+زیارت وداع همه زیارات

اعمال و مراقبات ماه جمادی الثانی: نماز مهمّ ماه جمادی الثانی

متن کامل زیارت غدیریه امام هادی(ع): سند دفاع ائمه اطهار علیهم السلام از ولایت امیر المومنین علی(ع)+دانلود صوت و متن

نمازهای کامل ماه رجب: نماز شب و روز اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم…ایّام البیض…..عید مبعث… تا سی ام رجب

مقالات

شیعه پاسخ می دهد:حقیقت توسل، شفاعت و تبرک درقرآن

مقالات انگلیسی

Shia answers: The truth about trusting in The Glorious God (Resort),  consecration and divine healing as mentioned in Quran

دانلود پی دی اف کتاب شریف کلیات مفاتیح الجنان گلزار نور

مداحی و روضه خوانی

کربلایی حمیدرضاعلیمی
کربلا کربلا کربلا – این دل تنگم عقده ها دارد
(دمام زنی)

عجب رسمیه رسم زمونه-واحد-کربلایی حمید علیمی- دانلودصوت و کلیپ

دانلودنوحه صوتی عمّه بابایم کجاست:کویتی پور+متن نوحه

روضه جانسوز حضرت رقیه(سلام الله علیها) سیّد ذاکر+ ویدئو

دانلود روضه حضرت رقیه باصدای استاد حاج مهدی سماواتی

دانلود مداحی دخترحسین(ع) باصدای کربلایی حسین عینی فرد

دانلود کلیپ یه قلب مبتلا تو این سینه ست کریمی

فاطمیّه: ای فدای اشکهایت اشک میریزم برات- حاج محمودکریمی+ دانلود کلیپ

کلیپ نوحه پیغام کربلا به نجف برد جبرئیل: حاج محمود کریمی+متن نوحه+ دانلود

حب الحسین اجننی دیوونگی کار منه/ شور ترکیبی زیبای کربلایی جواد مقدم و کربلایی میثم استاد آقا+ دانلود

سایت اینترنتی گلزارنور

https://golzarenoor.ir

به این پست امتیاز دهید.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

Admin

این مطلب توسط ارسال شده است.

نظرات و ارسال نظر